100 000 kondomer ska få unga stockholmare att berätta om sommarsex

Alla vet att kondom är världens bästa smittskydd mot könssjukdomar. Men hur får man unga vuxna att tycka det är både rätt och kul att använda kondom? Fråga Lafa (Enheten för sexualitet och hälsa) och reklambyrån Ester Stockholm. Med start ikväll – den 12 juni – rullar man ut en sommarkampanj med annonser, webb, affischer – och 100 000 numrerade gratiskondomer. Dessa delas ut på stan, på reseterminaler, festivaler, kaféer och på krogar. De hundra första kondomerna skickas i personliga brev till kända stockholmare, däribland Calle Schulman, Ametist Azordegan och Adam Tensta. Målgruppen är stockholmare mellan 15 och 30 år.

I kondomförpackningen finns en uppmaning att via mejl eller sms berätta vart de tog vägen.
– Vi hoppas på en bred flora av historier, allt från snabbisar på picknikfilten till romantiska bortamatcher på Söder. Så länge man rullat på en kondom är man välkommen med sin story, säger Daniel Vaccino, copywriter på Ester Stockholm.

Sajten www.kondom08.nu är navet i kampanjen; här samlar besökarna kondomhistorierna, och röstar fram de bästa. Vinnaren får 3 000 kronor i resecheckar.

Annonser

Klicka på annonsen för större bild.

Copyn
I sommar delar vi ut 100 000 numrerade kondomer i Stockholm. Se vart de tar vägen på kondom08.nu.

Banner
Golfen / Fotboll

Kampanjsajten

www.kondom08.nu

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Ester Stockholm
Creative director/Art director: Lotta Mellgren
Art director: Emil Jonsson, Ulrika Eriksson,
Copywriter: Emma Zetterholm, Daniel Vaccino
Grafisk formgivare, Dennis Hankvist
Produktionsledare: Anna Wennerström, Emil Couch
Projektledare: Roger Kempe

Korta reflektioner
+ Engagerande kampanjidé – typisk reklam som får ben och gör människor involverade.
+ Relevant distribution av de kampanjbärande kondomerna – man väljer platser där målgruppen finns och där produkten används.
+ Befriande att gömma undan pekpinnarna och skrämselpropagandan till förmån för lusten och kärleken.
+ Helt rätt av uppdragsgivaren att våga hålla logotypen borta och istället lyfta fram webbadressen.

– Annonserna är svårtolkade; till en början förstår jag inte, men långsamt fattar jag att numret här står för kärleksmötet och inte – som vore mer naturligt – för själva kondomen. Särskilt i strandannonsen blir vägen till lösningen väl lång.

Vad tycker du? Vad är plus och vad är minus med den här kampanjen?

***

Steget efter
Dagens Media: Adam Tensta är nummer ett i Lafas kondomkampanj
Resumé: Trä på en kådis och berätta för mig om det