Det Åkestam säger borde vara självklart
Det sa Göran Åkestam i en intervju med Dagens Industri för ett par år sedan. I samtalet med Please copy me utvecklade han resonemanget:
"Den reklam vi gör ska vara berikande – på två sätt. Dels ska den tillföra något i kunskap och inspiration kring det varumärke man kommunicerar, och dels ska den vara berikande i någon kulturell riktning. Med det menar jag att det kan vara en intressant bild eller en begåvad copy. Jag tror Leon Nordin någon gång sa att – och det är jävligt pretentiöst, men – "varje jobb du gör ska göra världen lite bättre". Jag tycker det där är skönt; det är en stor tanke att alltid förbättra världen lite grann. Vi tar ju så mycket plats, så vi har också ett ansvar att bjuda på någonting.
Håller du med?
***
Allting kan bli bättre. Det inser många. Bland andra Elias Betinakis, planner och webbstrateg på Intellecta. På Twitter formulerar han orden som sammanfattar kommunikation 2.0. Typ.
Håller du fortfarande med?