Det mesta om reklamsvenskarna i Cannes
Nu är Cannes Lions igång på allvar. Detta världsmästerskap i reklam lockar för femtiosjätte gången gräddan av jordens kommunikationsbransch till den franska Rivieran för en vecka maxad med mingel, seminarier och prisutdelningar. Ett mellanår, säger många. Det minskade antalet tävlingsbidrag – blott (!) 22 652 – ger dem rätt. Men ett gyllene år för kreativiteten, hävdar andra. Om de andra får rätt återstår att se under den kommande veckan. Under veckan som gick bedömde jurygrupperna vartenda bidrag, och beslutade vilka som går vidare (läs: hamnar på vad som kallas shortlist). Dessa presenteras och belönas undan för undan under veckan. De största karamellerna – film, titan och integrerat – smäller av först till helgen.
Juryn för direktreklam bedömer bidragen. Gunnar Skarland på Goss med glasögonen på huvudet.
Bland svenskarna i jurygrupperna finns Gunnar Skarland, art director på Goss; Fredrik Jansson, art director på Forsman & Bodenfors; och Björn Mellstrand, vd på JMW. De tre rapporterar flitigt från festivalen, både via Twitter (@abbespappa, @JanssonFredrik och @mellstrand) och bloggarna Direkt från Cannes och JMW. Dessutom ger Dagens Media och Resumé oss det senaste från palatset.
Drygt 500 av tävlingsbidragen är inskickade av svenska byråer. Forsman & Bodenfors står för den största delen – en tiondel – följd av Lowe Brindfors och DDB Stockholm. Se alla svenska bidag (pdf, öppnas i nytt fönster).
Goss har chans att vinna Cannes Lions i direktklassen med sin kampanj för Tekniska Högskolan i Jönköping.
SVENSKA BYRÅER PÅ SHORTLIST
Direct Lions: Goss – Sportspec, Tekniska Högskolan i Jönköping, Langley Travel och Göteborgs Räddningsmission; The Fan Club – Posten
Promo Lions: Åkestam Holst – Posten, Playground; ANR BBDO – IFK Göteborg
PR Lions: Prime – Halebop
Outdoor Lions: King – Åhlens; Ogilvy – Svenska FN-förbundet
Media Lions: Ogilvy – Svenska FN-förbundet; Lowe Brindfors – Vattenfall
Radio Lions: inga svenska nomineringar
Press Lions: inga svenska nomineringar
Cyber Lions: avslöjas på tisdag 23/6
Design Lions: avslöjas på tisdag 23/6
Film Lions: avslöjas på fredag 26/5
Titanium Lions: avslöjas på fredag 26/5
Integrated Lions: avslöjas på fredag 26/5
***
På webbplatsen för Cannes Lions kan du följa seminarierna och se intervjuer under hela veckan. De mest namnkunniga gästerna är Biz Stone, mannen bakom Twitter; David Plouffe, mannen bakom Obama-kampanjen; och tidigare FN-generalsekreteraren Kofi Annan.
***
Följ Please copy me för mer om reklamtävlingen i Cannes.