Farväl till logotypen. Lita på lila! Eller?
Copyn
Stjärnkrögaren Björn Persson har bytt till ett godare kaffe.
Boka bord på Kock & Vin 031-701 79 79.
Löfbergs Lila har målat sitt varumärke med palettens mest särskiljande färg. Och man har modet att i sin kommunikation lita på att den håller. För det modet ska de och reklambyrån Garbergs ha en stor eloge. Att välja att hålla logotypen borta och samtidigt lyfta sina kunder är lika rätt som vågat. Fler reklamköpare borde – inte nödvändigtvis på samma sätt, men ändå – visa det modet. Fler reklambyråer borde se till att förtjäna förtroendet.
Ändå kan jag inte låta bli att undra: Löfbergs Lila på Kock & Vin? Det rimmar illa. Varför väljer en restaurang med Michelin-stjärna att servera Löfbergs Lila framför ett mer sofistikerat kaffemärke? Jag vet inte hur du känner, men för mig är Löfbergs Lila fortfarande det där för-att-inga-alternativ-finns-kaffet du hittar på taskiga vägkrogar.
Vad tycker du?
***
McDonald’s och DDB Stockholm har haft modet att positionera restaurangens myntprodukter som Ingen big deal, och litat på – bland annat i reklampauserna i TV4:s Robinson – att det som ensamt varumärke är starkt nog. För det är det ju.
Har du fler exempel på reklamiskt mod?