I Resumé på torsdag: Dagens konsumenter kan göra oss maktlösa


Det sägs att varje reklambyrå borde ha en sådan här.

Jag visste nog inte vad jag gav mig in på när jag bestämde mig för att skriva en krönika om reklam och moral. Det är mer än svårt att formulera sig tydligt om ett sådant komplext ämne. Men jag försökte; samlade mina och andra tankar, lät hjärnan jobba, skrev – och insåg att det inte blev något vidare. Jag fick backning från mig själv och andra. Gör om, gör rätt. Försök att ta ner till det en konkret nivå. Försökte igen. Och med kniven på stupen och medan klockan för andra natten i rad blev tolv… ett… två växte det långsamt fram en krönika som jag känner att jag kan stå för. "Som natt och dag", mejlade en kollega som följt processen, och beskrev mitt första försök som ett decemberslaskigt göteborgsväder. "Men nu är den här krönikan som en strålande junimorgon med syréndoft, ljummen bris och frukost i det gröna." På torsdag får du läsa hela krönikan i Resumé – både på papper och på skärm – men redan nu och här får du inledningen:

Den här krönikan kommer att handla om makt och ansvar. Stora ord minsann. Och någonting vi sällan pratar om i den här branschen. Varför vet jag inte. Kanske för att vi gärna vill ha det ena utan att behöva ta det andra.

Som reklamskapare har vi makt. Uppdragsgivare anförtror till oss att skapa mest möjliga pang för deras pengar. Vi väljer att sälja vår kompetens till de uppdragsgivare som förtjänar den. Där väljer vi olika. Vissa kan tänka sig att göra reklam för en maskin som tar livet av allt på planeten på 4,2 sekunder, andra rynkar på näsan när det börjar lukta sprit, snus och cigg. Själv skulle jag säga nej till allt det uppräknade – och lite till.

Läs så länge
Resumé: Moral och reklam går inte ihop
Reklamombudsmannen: Reklam och etik – hör det ihop