Är reklam någonting att skratta åt? Provläs och avgör själv.

Klart det är! Det säger Einar Korpus, aktuell med Skratta hela vägen till butiken – en bok om humor i reklamen. Här väver han reklamhistoriska alster med kulturella nedslag. Och humor verkar funka; många guldäggsvinnare har genom åren använt den berömda ögonglimten eller bjudit läsaren på ett garv. Med sin nya bok hoppas Einar Korpus tilltala en bredare publik än han gjorde med den omfattande doktorsavhandlingen Reklamiska, som häromåret gjorde honom till landets enda doktor i copywriting. 
  

Einar Korpus om boken
Är reklam något att skratta åt? Ja, ofta är det så. Reklamen vill gärna få oss på gott humör. Om vi blir roade av en annons blir vi förhoppningsvis vänligt inställda till den produkt som reklamen handlar om.

Reklammakarna själva brukar ofta hävda att humor är något man ska vara försiktig med – "humor kan döda hela annonsen", menar somliga. Trots detta har påfallande många av de annonser som vunnit den prestigefyllda reklamtävlingen Guldägget haft ett tydligt humoristiskt anslag. Reklamhumorn kan ta sig en lång rad uttryck: enkla ordvitsar och andra språklekar, ironi, självironi, drift med konkurrenterna, roliga möten mellan ord och bild, ofrivilliga roligheter – listan kan göras lång.

Provläs boken hos Smakprov

Köp boken hos Adlibris / Bokus / Bokia

Läs också
Please copy me: Knepen som ger copywritern guldägg