Fortfarande en sorglig historia om reklamen och konsumenten
För två år släppte Microsoft en reklamfilm för sina webbannonseringsverktyg. Den kom att få en hel reklambransch att sätta skrattet i halsen. Och samma reklambransch att dränka den i positiva omdömen och kreativa priser. Egentligen är den rätt sorglig. Samtidigt rätt komisk. Och osannolikt träffande.
Det var då. Tack och lov. Men jag påstår att det är ganska lika samma nu. Fortfarande avfärdar många sociala medier som flugor och hokuspokus.
Ingenting skulle kunna vara mer fel.
Men det handlar inte om sociala medier. Bort med det begreppet; det är både missvisande och förvirrande. Det som hänt och händer är större än så. Kalla det en revolution om du vill (för det är precis vad det är). Människor har ledsnat på reklam i den form vi lärt dem, och vill se varumärken som kommunicerar ärligt och mänskligt med sina konsumenter. Verkligen kommunicerar. Lyssnar, tänker, pratar, lyssnar. Som bjuder på sig själva. Som berättar någonting intressant.
Ska vi – på allvar – börja skriva en historia som brings the love back?