Bokmässan bjuder på mastig ordkaka – här är russinen
Idag öppnar Bokmässan i Göteborg, denna bibliotikariernas Hultsfredsfestival (som Navid Modiri träffsäkert kallar den). Under dagarna fyra virvlar bokbranschen och läsfolk runt i ett himmelskt paradis av böcker, tidningar, seminarier och inspiration. Det finns mycket att upptäcka, massor att hinna med. Och ett och annat som man tvingas missa. Med 2 100 medverkande författare, över 400 seminarier och 1 500 programpunkter är det svårt att peta ur russinen ur kakan. Här är ett tappert försök:
Filter
Sveriges överlägset bästa reportagetidning hittar du i monter B02:48. På lördag kl. 15.30–16.00 gästar de Aftonbladet Kultur B07:40 och berättar om sitt nya nummer.
Einar Korpus
Han är doktor i copywriting, och har nyligen gett ut boken Skratta hela vägen till butiken. På fredag 15.20–15.30 träffar du Einar Korpus hos Norstedts B05:20. Tidigare samma dag (10.30–10.50) håller han ett seminarium om boken.
Språktidningen
Sveriges enda – och bästa! – tidning om språk hittar du garanterat i monter B07:69.
Boktipset.se
Boktipset är en webbplats för dig som älskar att läsa. I deras monter B06:40 kommer det att drälla av välkända författare. Bland andra Jonas Karlsson, Bob Hansson, Alex Schulman, Lars Winnerbäck och Mia Skäringer.
Jan Lööf
Han är mannen som med sina Skrot-Nisse-teckningar skrämde skiten ur mig som liten. Nu återstår det att se om jag vågar möta Jan Lööf på Bokmässan.
Ikea – design och identitet
Eva Atle Bjarnestam har skrivit en bok om Ikea och om hur företaget möblerat det svenska folkhemmet. Vi får dessutom återse några av Ikeas prisbelönta reklamkampanjer. Det händer på lördag kl. 14.30–14.50 på Grafiska torget.
Bloggen – snart företagets viktigaste reklamkanal
Gustav Bergman, Internet Business Advisor på Kanban Marketing, berättar berättar vilken roll bloggen kommer att ha i morgondagens reklamlandskap. Dagen är lördag. Tiden kl. 11.30–11.50. Platsen är Grafiska torget.
Hur du som författare blir framgångsrik utan ett förlag
Hur ska du som författare ta makten över dina verk och hur du marknadsförs? Vilka framgångsrika exempel finns det och vilka samarbetsvägar är intressanta? Unni Drougge diskuterar med bland andra Daniel Åberg, författare; Johanna Ögren, bloggen Bokhora; Isobel Hadley-Kamptz, författare; och Linda Skugge, Vulkan. Det är på lördag kl. 15.00–15.45.
Vad kommer du att pricka in på Bokmässan?