Här är samlade reliker från den kreativa revolutionen
Om du är sugen på att fylla hålen i bokhyllan med ett – eller kanske två – reklamhistoriska litterärverk är det ett illa valt tillfälle att sluta läsa här.
Claes Bergqvist, copywriter och samlare, hörde av sig och lät meddela att två fantastiska böcker fortfarande finns att lösa för pengar. Det handlar om för det första om The Creative Revolution, som i ord och bild berättar den omvälvande historien om Doyle Dane Bernbach och andra framstående New York-byråer under 1960-talet. Och för det andra om boken om Helmut Krone, seklets främste art director om du frågar Advertising Age. Han var med om att göra de klassiska kampanjerna för Volkswagen (Think small / Lemon) och Avis (We try harder). Ah, du fattar. Boken är en maffig sak på över 300 fullspäckade sidor. Och också, om du frågar Claes Bergqvist, “den bästa bok som producerats om en enskild reklamguru”. Fråga din plånbok och bokhylla om du har råd att låta bli.
Splashpriserna är utan moms och frakt. Du beställer med ett välriktat mejl till claes(a)creativehistory.se.
Läs också
Här är boken om reklamen som förvandlade branschen
Helmut Krone satte dit punkten