
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
På torsdag öppnar Världskulturmuseet i Göteborg dörrarna till världens största samling av voodoo-föremål. Valentin & Byhr – reklambyrån där jag arbetar – har gjort kampanjen för den internationella vandringsutställningen Vodou (vi återkommer snart till namnfrågan). Kampanjen tar sig uttryck i utomhusreklam, webb, dr, på-stan-aktiviteter, annonser och radiospottar. Eftersom jag är mer än partisk i målet lämnar jag det mesta okommenterat. Däremot är jag mer än intresserad att höra vad du tycker.
DR – inbjudan till vodou-mingel
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
Webben
demo.valentin.se/banners/vodou/
På-stan-aktiviteter
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
Radioreklam
Hej, förlåt om jag stör – Vodou på Världskulturmuseet
Aaaaa… aaaa… aaj – Vodou på Världskulturmuseet
Vodou eller voodoo?
Kan han inte stava, den där Mattias? Det stavas ju voodoo. Jodå, han kan stava. Så här ligger det till: Vodou och voodoo används synonymt. Det finns med andra ord ingen större skillnad. Det skulle i så fall vara att voodoo är den mer amerikaniserade formen, och ofta används i 1970-talsfilmer med zombies och dockor. Vodou däremot ligger närmare den faktiska religionen, där dockor är mycket sällsynta. Och det må vara att det finns en marginell skillnad mellan vodou och voodoo. Men! Det ÄR en kommunikativ omväg att skriva vodou. Och Gud vet att jag har gjort allt jag kan för att vi i kampanjen ska använda stavningen voodoo. Det vet museichefen på Världskulturmuseet också. Och kommunikationschefen. Men efter idoga försök att övertala dem, med det ena argumentet efter det andra måste man inse när det är dags att ge sig. Och det gjorde vi. Till slut. Kunden bestämmer, men du ska veta att vi inte gav oss utan fajt. I slutändan är ju kunder utan åsikt faktiskt värre än kunder som inte riktigt håller med. Men nu vet du vad jag tycker om saken. Och Världskulturmuseet fortsätter att vara en fantastisk uppdragsgivare och reklamköpare. End of discussion.
Arbetsgruppen på Valentin & Byhr
Magnus Tengby, creative director; Pernilla Åberg, art director; Mattias Åkerberg, copywriter; Ann McManus, operativ projektledare; Rob Vanstone, fotograf; Johan Börjesson, web director; Henrik Jademyr, webbutvecklare; Niklas Aldén, motion graphics designer.
Vad tycker du om kampanjen?
***
Läs också
Resumé: Valentin&Byhrs vassaste kampanj – hittills
Webbsverige: Vodou på Världskulturmuseet
The girls of Florida: Ett snabbt bannertips
grattis till en fin kampanj Mattias. Alla enheter är bra med undantag för affischeringen på affischtavlorna; som är riktigt briljant. Kram från storstan, d
Bra grejer. Min favorit är det där DR-utskicket. hoho….mkt spex.
Jag är ju lite partisk, kollegan min, men jag tycker att det här är väldigt, väldigt bra.
Att höra Tengby skrika är ju en bonus, dessutom.
Mycket underhållande säger jag som inte är ett dugg partisk. Handklapp på det.
En riktigt vass (för att sno Resumés i sammanhanget så fyndiga ordval) kampanj, bra jobbat! Och vassast av dem alla var affischeringen på affischtavlorna.
Det här gillar jag! Bra jobbat!
En enkel och tydlig idé som det verkligen osar kreativ glädje om.
Pluspoäng för utnyttjandet av konstverket Wavrinskys plats.
Kul. Nålarna är en snabb och bra väg i kommunikationen. Att småaffischerna sitter uppnålade även i hörnen är en liten onödig detalj. Den är annars briljant, som någon skrev. Ljuslådan/stortavlan funkar inte lika bra. DR:et? Fantastiskt.
Enkel men briljant idé! Hatten av.
Glömde nämna: Jag förstår din frustration över att ni kör med ”vodou”. Ser inte klokt ut – faktiskt. Och en googling visar – på ett inte helt vetenskapligt sätt, men ändå – att ”voodoo” är den betydligt vanligare varianten som används på svenska sidor.
Supersnyggt och kul tycker vi! Särskilt när ni rockade loss kreativt!
Jag inser nu att om du inte hade pratat om voodoo i inledningen så hade jag nog inte fattat att det var just det som det handlade om. Voodoo och vodou uttalas inte lika i min mun.
Men kampanjen är ju bra, inget snack om det.
Mest gillar jag nog applikationen på konstverket. Jag undrar bara hur man får tillåtelse att använda det i reklamsammanhang.
Finfina montage. Gjordes något på riktigt?
lord Fredruk: Självklart är ALLT gjort på riktigt.
I detta ögonblick finns ingen flagga på Wavrinskys plats.
lord Fredruk: Det glädjer mig att du både gillar och har stenkoll på kampanjen.
Jag har bara sett utomhusarna som var lite photoshoppiga men säcken knöts verkligen ihop via detta inlägget! Bra kampanj, kul grejer, bra jobbat. Speciellt med de fysiska grejerna.