Världskulturmuseet gör voodoo-kampanj som sticker ut
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
På torsdag öppnar Världskulturmuseet i Göteborg dörrarna till världens största samling av voodoo-föremål. Valentin & Byhr – reklambyrån där jag arbetar – har gjort kampanjen för den internationella vandringsutställningen Vodou (vi återkommer snart till namnfrågan). Kampanjen tar sig uttryck i utomhusreklam, webb, dr, på-stan-aktiviteter, annonser och radiospottar. Eftersom jag är mer än partisk i målet lämnar jag det mesta okommenterat. Däremot är jag mer än intresserad att höra vad du tycker.
DR – inbjudan till vodou-mingel
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
Webben
demo.valentin.se/banners/vodou/
På-stan-aktiviteter
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.
Radioreklam
Hej, förlåt om jag stör – Vodou på Världskulturmuseet
Aaaaa… aaaa… aaj – Vodou på Världskulturmuseet
Vodou eller voodoo?
Kan han inte stava, den där Mattias? Det stavas ju voodoo. Jodå, han kan stava. Så här ligger det till: Vodou och voodoo används synonymt. Det finns med andra ord ingen större skillnad. Det skulle i så fall vara att voodoo är den mer amerikaniserade formen, och ofta används i 1970-talsfilmer med zombies och dockor. Vodou däremot ligger närmare den faktiska religionen, där dockor är mycket sällsynta. Och det må vara att det finns en marginell skillnad mellan vodou och voodoo. Men! Det ÄR en kommunikativ omväg att skriva vodou. Och Gud vet att jag har gjort allt jag kan för att vi i kampanjen ska använda stavningen voodoo. Det vet museichefen på Världskulturmuseet också. Och kommunikationschefen. Men efter idoga försök att övertala dem, med det ena argumentet efter det andra måste man inse när det är dags att ge sig. Och det gjorde vi. Till slut. Kunden bestämmer, men du ska veta att vi inte gav oss utan fajt. I slutändan är ju kunder utan åsikt faktiskt värre än kunder som inte riktigt håller med. Men nu vet du vad jag tycker om saken. Och Världskulturmuseet fortsätter att vara en fantastisk uppdragsgivare och reklamköpare. End of discussion.
Arbetsgruppen på Valentin & Byhr
Magnus Tengby, creative director; Pernilla Åberg, art director; Mattias Åkerberg, copywriter; Ann McManus, operativ projektledare; Rob Vanstone, fotograf; Johan Börjesson, web director; Henrik Jademyr, webbutvecklare; Niklas Aldén, motion graphics designer.
Vad tycker du om kampanjen?
***
Läs också
Resumé: Valentin&Byhrs vassaste kampanj – hittills
Webbsverige: Vodou på Världskulturmuseet
The girls of Florida: Ett snabbt bannertips