
Varje år dör en halv miljon kvinnor världen över till följd av komplikationer i samband med graviditet eller förlossning. Människorättsskandal! skriker Amnesty och reklambyrån IK Stockholm, som nu gör en kampanj där de kräver att kvinnor får tillgång till hälso- och sjukvård av god kvalitet. Den centrala enheten i kampanjen ”Nu vet du” är en klocka som en sekund i minuten blir ett kors. Den tickar på utomhustavlor i Göteborg, Malmö och Stockholm. Kolla:
Copyn
Rubrik: Varje minut dör en gravid kvinna.
Mödradödligheten tar 500 000 kvinnors liv varje år. Men det går att förändra. Nu vet du.
Korta reflektioner
+ Übersmart lösning som får folk att stanna upp.
+ Helrätt medieval (lösningen hade nog funka fint i bannerformat också).
– Vad ska jag göra då? Det räcker väl inte att jag vet om problemet? Jag saknar en tydlig call-to-action.
– Hur mycket (eller lite) behöver för att stanna klockan/rädda ett liv? Jag tror det skulle vara värt att konkretisera värdet av ett bidrag eller ett medlemskap.
Vad tycker du?
***
Jag hittade kampanjen på stan och kunde läsa mer om den på Found then found out (som för övrigt är en alldeles utmärkt svensk inspirationsblogg). Läs den!
Den körs som banner också. Vet att jag sett den någonstans…
[…] Amnesty och IK Stockholm vill rädda en kvinna i minuten […]
[…] Amnesty och IK Stockholm vill rädda en kvinna i minuten […]
Men jag fattar inte varför det är två ideér i samma kampanj. Gör du?
http://thegirlsofflorida.blogspot.com/2009/10/amnesty-igen.html
http://thegirlsofflorida.blogspot.com/2009/10/nu-vet-vi-vad-da.html
Nina: Nä, jag håller med dig om att enheterna spretar helt i onödan. Nu vet du. 😉
Tack Mattias. Nu vet jag det mesta 🙂