Du och jag har världens vackraste kontor
det här är tusen butiker / med vässade klor / det kommer trötta idéer / från strama kontor / men det är sällsamt vackert / här kommer hösten igen / det är kallt som i stenhus / det doftar av regn – Lars Winnerbäck, Mareld
För att hitta livs levande idéer tror jag inte mycket på att sitta inne, inte på att sitta still. För våra aldrig så kreativa kontor till trots finns de verkligt kreativa miljöerna ofta någon annanstans nära. En hissfärd ner, ut på gatan och sedan vidare. Ut i skogen, in på galleri, ut bland folk eller upp dit du ser hela staden. Det måste få finnas tid för det. Reklam kräver tid.
Det tycker Fuck Logic-författaren Per Öhlin också. När jag mötte honom över en kaffe på Göteborgs Centralstation i mars 2008 sa han med bestämd stämma: Människor som jobbar med reklam ska vara på biblioteket, sitta på en parkbänk eller strosa runt i en galleria. Där finns pulsen och intrycken. Och där får vi insikt om hur konsumenter tänker, känner och agerar. Han har rätt såklart.
* Precis så här vacker var min eftermiddag idag. Min ad-kollega och jag tog anteckningsblocken och hjärnorna med oss till Trädgårdsföreningen. Där satt vi på en bänk i solen och pratade om förändring och om att på allvar bry sig om miljön. Och plötsligt blev platsen där vi satt ett plus för våra tankar. Om du någonsin har lämnat kontoret för att tänka förstår du precis hur jag menar.
Var tänker du?
***
Läs också
karin af malmoe: Jag gör reklam i duschen.