Wetterling visar fördelen med att göra reklam för en gallerist
Foto: Mikael Selin / Found then found out
Människor som jobbar med reklam är ofta benägna att uppskatta konst. Men det är ingen nödvändighet. Och vad denna böjelse kommer sig av kan vi bara spekulera i. Genom åren har i alla fall dessa människor ansträngt sig lite extra för att skapa fantastisk reklam för gallerier och konstmuseer. Allra mest har Björn Wetterling fått branschen att anstränga sig. Forsman & Bodenfors, Paradiset (numera DDB Stockholm) och Rönnberg McCann hör till de byråer som skapat guldäggsbelönade annonser för samtida-konst-galleriet, som i perioder funnits både i Stockholm och Göteborg.
Foto: Mikael Selin / Found then found out
Just nu visar reklambyrån Milk de bästa Wetterling-annonserna mellan 1978 och 2003, utplacerade i de svartvita lokalerna med utsikt över Kungstorget i Göteborg. Och här finns många guldkorn; flera är nya för mig. Som de omdiskuterade rea-annonserna till exempel, som 1993 gjorde att Wetterling sålde för över fem miljoner, räddade galleriet från konkurs – och dessutom fick ta emot sist första guldägg.
Stefan Karlsson himself framför “Skjorta”, 2009, akryl på kanvas 75 x 39 cm. Foto: Giovanni Salaris
Efter Milk-vernissagen begav vi oss till självaste Wetterling, som du sedan 2007 återfinner på Arkivgatan 4. Där visar Stefan Karlsson sina senaste alster i utställningen Happy Art Wash. Han har en konstpoppig stil och blandar gärna in frimärken, varumärken och symboler i sina konstverken. Utställningen pågår till och med den 5 november.
Dessutom: Jag är en lyckans ost som fick ett sällsynt exemplar av katalogen WG med de samlade Wetterling-annonserna och röster från kreatörerna och kunden bakom kampanjerna. Den ska jag vårda ömt i reklamsamlingen.