Viasat och Volontaire ber om det värsta

Underhållning på dina villkor, brukar Viasat alltid hävda. Bevisa det! krävde Volontaire. Jaha, hur då? undrade Viasat. Fråga era kunder var ni är sämst på, föreslog Volontaire. Okej, sa Viasat.

Kampanjen Det sämsta med Viasat föddes ur en undersökning, som visar att var tredje svensk är missnöjd med sin digital-tv-leverantör. Illa såklart. Viasat bestämde sig för att få reda på hur illa – och vad deras kunder var mest missnöjda med. Det åkte hem till några av dem och frågade; resten fick säga sin röst på kampanjsajten. På två veckor fick Viasat in över 15 000 klagomål förslag på förbättringar. Utbudet, kundsupporten och tekniken fick mest skit. Nu lovar företaget att göra någonting åt saken.

Filmen

Korta reflektioner
Ärligheten sägs räcka längst. I den här kampanjen tror jag den räcker in till hjärtat hos många Viasat-kunder – och fångar intresset hos många andra digital-tv-kunder. Här finns både en sympatisk ansats och en tydlig, trovärdig vilja att förbättra saker och ting. Det visar på ett företag som tar sina kunder och sitt uppdrag på allvar, som agerar och vill leva upp till sina ord. Det kostar på, men jag tror att det i slutändan blir fetplus för varumärket. Det enda som är förvånade är att inte fler svenska företag agerar på det här sättet. Våga som Viasat och Volontaire!

Läs också
Resumé: Volontaires första jobb – det sämsta!
Resumé: Det sämsta med Viasat

Och diskussionen på Resumé är som alltid både positiv och uttömmande.

Kom igen. Vad tycker du? Varar ärligheten längst?

***

Av annan åsikt
One that knows: Honesty is not always the best policy