Daniel Vaccino: Vikten av att kramas i reklambranschen

daniel

Daniel Vaccino är copywriter på reklambyrån Ester, där han jobbar för uppdragsgivare som Lafa, Bokförlaget Forum och Unionen. Tidigare har han arbetat på SWE och copywriterbyrån Satellit. Han bad om ordet här på Please copy me, och använder det för att berätta varför kramar är bättre än krossande kritik.

Reklambranschen är inte alltid det mest upplyftande av skrymslen att spendera dagen i. Besvikelser, brustna pojkdrömmar och refuserade idéer hör till vardagsrutinen och av någon anledning tycks yrket attrahera en mängd personer som gillar att ogilla varandra. Det sågas hit och det sågas dit. Nya kampanjer dissas i samma Internet-sekund de publiceras, helst med en YouTube-länk som kvitto på att den lösningen redan är ”gjord.” Touché, tji fick ni, upp på skämspallen!

Missunnsamhet är helt enkelt lite av ett kollektivt karaktärsdrag bland byråfolket. Något som är både synd och kontraproduktivt, då bra reklam snarare föds ut positiv energi och kollegiala kramar. Men det säger väl sig självt. Så istället för att dividera kring varför vårt skrå är hemvist åt oproportionerligt många gnällspikar, tänkte jag tillägna resten av inlägget åt beröm. Jag tycker det är välförtjänt. Jag tror att det behövs. Och förhoppningsvis kan det ge goda synergieffekter i form av fler, positiva tillrop och en ökad tolerans mot snälla ord i reklambranschen. Det om något skulle vara välgörande. Eller som Lars Falk en gång uttryckte det, då han beskrev reklamhantverket: ”Det blir som man är, ungefär.” Okej, då kör vi.

Thomas Kurppa, du är himla bra. Designen för Tele2-abonnemangen är det snyggaste jag sett på länge, det ser ut som fina dvd-boxar fast med telefoni i. David Orlic, du är mycket bra. Din välartikulerade jävlar-anamma-stil är ett välbehövligt avstick från branschparadigmet och den lilla insamlingen är säkerligen bara den första i en rad stora idéer från Volontaire.

Pojkarna och flickorna på King, oj vad ni är bra. Plötsligt kan jag tänka mig luncha på Max fast jag egentligen tycker att deras burgare smakar som frikadeller. Patrik LarssonFlickorna Larsson, jag älskar dig. Du är undantaget från den regel som gör att jag vill sparka mig själv i ansiktet varje gång jag slår på radion. John Bergdahl och Jacob Nelson, ni är inte heller så pjåkiga. Med tanke på att F&B i regel äger 95 % av Sveriges utomhusmotiv gläder det mig att ni fortsätter att fylla dem med trevligheter, nu senast i form av generationsvitsiga rubriker för AMF.
Hanna Björk, du är sjukt bra och jag behöver inte ens förklara varför, för alla vet.

Josefine Adner, Sture Söderlund, Lars Hörnström med flera, ni är oerhört bra. Det ni gör via välriktade helsidor flyttar fram Manpower 100 år i tiden, medan konkurrenterna står stilla. Kalle Widgren, du är grym du. Dina rubriker prickar rakt i hjärtat och har alltid exakt rätt mängd ord. Sturm & Drang, ni är ovanligt bra. Att bli nominerade för ett eget jobb i Guldlådan är en välriktad spark mot alla oss andra, som borde bli bättre på att sälja oss själva. Ulrika Good och gänget på Goss, ni är superbra, särskilt när ni skickar det ni vill få sagt i kuvert.

CP+B/The artist formerly known as Daddy, ni är fantastiska, plötsligt känns det som att finns ett intressant innehåll på Internet. Magnus Jakobsson, du är riktigt jäkla bra. Din sympatiskt tassande penna är en inspirationskälla och ett fint kvitto på reklam blir allra bäst när man har kul på vägen. (För du har kul väl?) From Stockholm with Love, ni är jättebra. Ni lyfter idéerna med era finfina produktioner och har inte slarvat bort en god tanke hittills.

Nina Åkestam, du är otrolig. Jag håller förvisso sig sällan med dig, men din skarpsinthet och din energi är ett föredöme för alla som håller på med det vi håller på med. Sist, men inte minst, Pia-Maria Falk, du är sällsynt briljant. Jag önskar att du hade hela landet som konto, då skulle Sverige se mycket finare ut.

PS. Har jag missat någon? Fyll gärna i din egen hyllning eller välförtjänt komplimang i kommentarsfältet.

Vänligast
Daniel Vaccino, copywriter på Ester
daniel(a)esterstockholm.se
***

Tack för dina välbehövliga ord, Daniel. Jag hoppas innerligt att någon från Resumé läser detta, och utan att tveka välja att lyfta in det på tidningens debattsidor.