Framtidens reklambyrå – hur ser den ut?

Det där är en fråga jag tänker mycket på. Kanske gör du det också. Här är mina – och andras – gissningar.

dreamteam

De senaste åren har allt fler kreatörer sagt nädu till den trygga fastanställningen och istället valt att frilansa eller ingå i ett friare kreativt team. De stora byråerna fortsätter att vara attraktiva arbetsplatser, både bland folk i branschen och reklamskolorna, men här och var växer utmanarbyråer och frilanskollektiv. Honesty är ett exempel. Här är tre andra:

Volontaire
Volontaire med nio avhoppare från Publicis, Garbergs och Leo Burnett tänker “omdefiniera vad en reklambyrå sysslar med” och därigenom se till att “skapa mer nytta för kunden”. Hittills har de skapat kampanjer för Brämhults, Viasat, Röda Korset, Alfabeta Förlag och pitchat på Adidas-kontot worldwide. www.volontaire.se

Sturm und Drang
I Göteborg finns åttamannabyrån Sturm und Drang med medarbetare med förflutet på bland andra ANR och Hundra. De presenterar sig som en “hybrid mellan den digitala och traditionella reklambyrån” och menar att nya och traditionella medier går hand i hand. www.sturmunddrang.se

Enrico Palazzo
Och här finns också Hey it’s Enrico Palazzo ett bubblande frilanskollektiv med över 50 reklamkreatörer, konstnärer, webbfolk och produktionsbolag i samma lokaler. De håller till i det som (i reklammun) kallas Palazzot. Stället ligger på Banehagsgatan vid Röda Sten, och där anordnar byrån med ojämna mellanrum fester, konstutställningar och modevisningar. Hur affärsmodellen ser ut? Det vete fåglarna (men inte jag). Men hursomhelst är Enrico Palazzo ett befriande kreativt ställe där mycket spännande händer och kan hända. Håll utkik. www.heyitsenricopalazzo.se

newtricks

Fatta eller förlora
Många också bland de stora drakbyråerna står mer eller mindre handfallna inför den digitala utvecklingen (det finns undantag, ja). Många tuffar på med traditionella-medie-tåget och hoppas att förändringen uteblir. Det lär den inte göra. Nä, att fatta att spelreglerna ändras, och att nyttja dem på bästa sätt, DET är reklambyråernas stora utmaning. Om de inte klarar den, kommer många kreatörer med högre ambitioner att hitta vägen ut och locka med sig uppdragsgivare som ger de trötta drakarna fingret.

Verkstäder och kreativa par
De nya byråerna kan vara sammanslutningar av kreatörer kreativa verkstäder som arbetar tillsammans i projektform, för att sedan lösas upp och hitta nya konstellationer. I framtiden lär vi också få se fler frilansande kreatörspar, som arbetar på stan eller i tillfälliga lokaler. En förutsättning för att få verkstäderna och kreatörsparen att funka på lång sikt är projektledare med förmåga att hålla samman arbetsgruppen och dessutom har ett brinnande intresse för slutresultatet (i parentes: varför är de så sällsynta i den här branschen?). Då kan uppdragsgivarna köpa den helhet som ofta lockar dem till de större byråerna.

Överlevare och vinnare
Men de trötta drakarna lär inte dö. De har kvar förmågan att hantera komplexa, produktionstunga uppdrag och kommer därför attrahera likasinnade kunder som efterfrågar sådana lösningar. De kreativa verkstäderna och kreatörsparen kan också mycket väl komma att lägga den krävande produktionen hos dessa drakar. Men de verkligt framgångsrika byråerna kommer att bli de som hjälper sina uppdragsgivare att skapa relationer med konsumenterna. Och som med kreativitet löser deras affärs- och kommunikationsproblem i grunden.

Det tror jag. Vad tror du om framtidens reklambyråer?

***

Dagens låt: Jonathan Johansson – En hand i himlen (Spotify)

***

UPPDATERAT 2009-11-16 kl. 17.38: Shit, vilket gensvar! Under dagen har hundratals människor läst och diskuterat inlägget om framtidens reklambyrå. Många tycker att jag är på rätt spår, en del att jag har ganska fel, och ytterligare andra att jag har väldigt fel. Och jag gillar det! För jag tror inte att min gissning om framtiden är varken komplett eller fullständigt sann. Alls. Och därför är det fantastiskt att höra alla era smarta tankar om vad reklambranschen och våra uppdragsgivare behöver. Därför: läs kommentarerna med minst lika stort intresse som du läser själva inlägget. Där finns frön till en stor och spännande diskussion.

Johan Mogren har valt att kommentera inlägget på sin blogg. Läs hans inlägg med rubriken Framtidens reklambyrå – så här kanske?

Och Anders, Peder och Pia på reklambyrån Infobahn diskuterar frågan på sin blogg, och konstaterar att anpassningsbara byråer som förstår ny digital teknik kommer att vinna i det långa loppet.