Kolla! Här är tre varumärken som jag tycker extra mycket om
Det finns en fantasiljon varumärken där ute. De flesta av dem känner jag inte till. Och av dem jag känner till känner jag INGENTING för de flesta. Några däremot har lyckats få mig att tycka om dem. Andra lite extra mycket till och med. Här är tre av de varumärken som får ditt konsumenthjärta att slå snabbare. Möt Hulger, möt Freitag, möt Threadless.
Hulger || www.hulger.com
Hulger gör telefonlurar till mobiler och datorer. Med sin klumpedunsdesign ifrågasätter de om nytt verkligen betyder bättre, om mindre verkligen är eftersträvansvärt och varför vi alltid bara tittar framåt, men aldrig tillbaka.
Allting började med att engelsmannen Nicolas Roope (bilden) gjorde en prototyp år 2002. Tillsammans med Michael-George Hemus sålde han protyperna på eBay, för att få in pengar till att göra fler. De första lurarna skapade de genom att löda handfria enheter på gamla telefoner. Om de blev vackra? Nä. Funktionella då? Japp. Roope och Hemus skapade varumärket Pokia. Det gillade inte Nokia. Då fick istället Nicolas Roopes farbror i Danmark ge namn till varumärket. Han hette Hulger. Honom beskriver man bäst så här:
Mr Hulger loved his leather armchair. Every night he would wind up his grandfather clock. He drove a nineteen fifties Opel around Denmark up until the day he died. He felt a connection to these objects and they reflected who he was. He understood the value of things.
År 2005 började Hulger (varumärket alltså, inte farbror Danmark) sälja sin förstproducerade telefonlur. Sedan dess har de skapat en rad varianter, vunnit flera designpriser och blivit omskrivna i vartenda design- och teknikmagasin värt namnet. De senaste åren har företaget, i samarbete med St. Martins College of Art & Design i London, utmanat skolans studenter att utveckla andra tekniska produkter utifrån Hulgers filosofi. Hulgerisation är idag en etablerad plattform för att föreslå, testa och utveckla produktidéer. Just nu jobbar Hulger – förutom telefonlurarna – med att skapa lågenergilampor som är både attraktiva och fulla av fantasi. Det är möjligt för ett varumärke som tänker som en gammal dansk farbror: att saker, de är inte slit-och-släng, de ska hålla för alltid.
En enda sak tycker jag är synd med Hulger: att de inte ännu tydligare framhåller sin historia, sin filosofi och sin Hulger. Där finns en berättelse som är enkel att förstå och tacksam för människor att förmedla vidare. Under min tid på reklamskola gjorde jag en grafisk omprofilering för varumärket. Hulger själv fick bli en del av logotypen (med Hans Blixt som skissförebild), och hans jordnära, bakåtsträvande inställning fick smitta av sig på typografi och färgpalett.
BONUSLÄSNING: Nicholas Roope är också creative director på London-byrån Poke. Han samlar inspiration på bloggen Vi-r-us och formger t-tröjor på Buy this t-shirt. Kolla också in Hulger.org. Och Guerrilla Innovation.
Freitag || www.freitag.ch
Freitag gör väskor, plånböcker och fodral – tillverkade för hand och alltid av gamla presenningar, säkerhetsbälten och cykelslangar. Under 15 år har bröderna Daniel och Markus Freitag skapat ett toktrendigt varumärke som förenar individualism med globalt ansvarstagande. Förebilden var den smidiga, vattentäta säck som cykelbuden i New York använder. Uppvuxna i en lägenhet nära motorvägen i Zürich, Schweiz kom Daniel och Markus på att de kunna använda uttjänta presenningarna från lastbilarna som rusade förbi. De började tillverka sina första väskor, och snart räckte inte lägenheten till; de öppnade en tillverkningsfabrik.
Den första Freitag-väskan, skapades 1993 av Daniel och Markus Freitag.
Idag har Freitag över 80 medarbetare och egna butiker i Zürich, Davos, Hamburg, Cologne och Berlin. Sedan den första väskan har man utvecklat över 40 varianter för både män och kvinnor. Fortfarande görs varje väska för hand, och den ena blir därför aldrig på pricken den andra väskan lik. Och utöver de egna flaggskeppen säljs produkterna i nära 350 butiker runt om världen. Och på webben, där du kan skräddarsy din Freitag-väska eller följa arbetet med att hela tiden utveckla varumärket i nya, spännande riktningar.
Hösten 2006 öppnade Freitag en butik i Zürich. Den är skapad av fraktcontainrar, och väskorna är förpackade i platsbesparande boxar. Nästa gång jag är där blir det ett besök på Geroldstrasse 17.
BONUSLÄSNING: Boken Freitag: Individual Recycled Freeway Bags (2001)
Threadless || www.threadless.com
Året var 2000. Jake Nickell och Jacob DeHart hade vunnit en designtävling på webben. För pengarna – 1 000 dollar – startade de Threadless, som idag är en mångmiljonbusiness utan vare sig marknadsföringsbudget, distributionsapparat eller gigantiskt många medarbetare. Och det bästa av allt: de säljer bara t-shirts som de vet att konsumenterna vill ha.
Threadless är en social nätverkssajt där formgivare tävlar med sina t-shirttryck, besökarna röstar fram de bästa – och Threadless ser till att trycka och sälja favoriterna. Formgivaren får betalt för sitt arbete, och folk får köpa t-shirts som de själva varit med och röstat fram. Det hela är genialt enkelt. Och involverar konsumenterna i produktutvecklingen på ett sätt som går stick i stäv med hela massproduktionens filosofi. Men framför allt finns det en galet smittsam glädje i varumärket Threadless. Den måste upplevas!
I augusti 2007 öppnade Threadless sin första butik i centrala Chigago. Varje fredag presenterar de där nya t-shirts. Varje vecka skapar de dessutom underhållande inslag på Threadless Tee-V.
BONUSLÄSNING: Inc.com – The Customer is the Company
Det var Hulger, Freitag och Threadless. Och det är inte svårt att hitta de gemensamma nämnarna. Här är några:
– De säljer mer än en produkt – de har en tydlig filosofi och en vilja att förändra
– De förstår kraften i att kombinera webben med fysiska butiker och evenemang
– De står aldrig still, utan utvecklar hela tiden nya varianter eller former av sitt varumärke
– De får, och förtjänar, lojala och hängivna konsumenter
– De har förbaskat roligt – och bjuder in folk att vara med!
Vilka varumärken tycker du extra mycket om?