Precis så roligt är det att skapa reklam som är enkel och direkt

ulfpeter2
Ulf Brännström, copywriter. Och Peter Viksten, art director.

Den första copywriter jag mötte var ingen copywriter. Ingen riktig i alla fall. Åtminstone inte om man med riktig menar en som pluggat på Berghs, för att sedan hunnit göra raketkarriär på Stockholms toppbyråer – och ännu inte fyllt 23.

Ulf Brännström var inte riktigt sådan. Han arbetade på kundservice på Vattenfall när barndomsvännen Peter Viksten ringde och föreslog att de skulle starta byrå. Med jobb på Mother, Wieden+Kennedy och Kesselskramer hade Peter redan samlat år av erfarenhet i reklambyråvärlden. Det var mer än man kunde säga om Ulf. Men skriva kunde han ju, så visst: det blev en låda på ett loft längs Sveagatan i centrala Umeå. Jag hade lyckan att få tillbringa två månader praktik på det där loftet med Ulf och Peter. Det var vintern 2004.

De båda hade en inställning till reklam som man sällan stöter på i resten av branschen; den var avslappnad och lekfull på ett befriande sätt. Okej, det LÅTER säkert en smula romantiserande, och det är det säkert också, men skit samma. De gjorde reklam som var rolig, direkt och lekande enkel. Som när vi en lunch promenerade utmed Kungsgatan. Det var snö och snorkallt. ”Vi jobbar med den där gallerian där”, sa Ulf. ”De kom till oss och ville att fler skulle hitta dit. Så den där har jag skrivit.” Med händerna djupt i fickorna nickpekade han på en knallröd vepa över entrén till shoppinggallerian. Med stora vita bokstäver stod det:

HÄR ÄR DET.

linje

Vad hände sen? Ulf valde ett antal år senare att lämna reklambranschen; idag jobbar han som skadereglerare på Trygg-Hansa. Och reklambyrån Vardag gick sorgligt nog i konkurs i oktober 2008. Peter driver idag kommunikationsbyrån 200%, och jobbar med kunder som Bostaden, Umeå universitet, IKSU och Uminova Innovation. Under nästa vecka, den 26 november, öppnar byrån Flux shop – en föränderlig konceptbutik som varje månad visar ett nytt varumärke inom mode, design, kosmetik, teknik och kultur. Först ut är klädmärket Nakkna.

Läs också
Please copy me: Detta fick mig att vilja jobba med reklam