Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet?

Rätt använd betyder kreativitet alltid ökad försäljning med mindre ekonomisk insats. Rätt använd kan kreativitet få en annons att göra samma verkan som tio. Rätt använd kan kreativitet lyfta ditt budskap upp ur enformighetens träsk och göra det accepterat, trott, betvingande, viktigt.

Jag vågar påstå att Bill Bernbach (1911-1982) var reklammannen framför andra reklamkvinnor – och män. Som B:et i DDB revolutionerade han reklambranschen under 1950- och 60-talet med kampanjer för Volkswagen och Avis. År 1961 höll han ett brandtal om kreativitet och intuition. Det översattes till svenska och hamnade i boken The Creative Revolution (Claes Bergquist, 2005). Genom ett samarbete mellan Creative History och Please copy me kan du nu läsa hela talet.

Vad tänker du?

***

Claes Bergquist har ett fåtal exemplar av The Creative Revolution kvar. Boken kostar 280 kronor. Moms och frakt tillkommer. Du beställer med ett mejl direkt till claes(a)creativehistory.se.

Läs mer om den kreativa revolutionen
Här är samlade reliker från den kreativa revolutionen

Här är boken om reklamen som förvandlade branschen

Helmut Krone satte dit punkten.