En vision för Saab
Det har varit ett tufft år för Saab. Men nu verkar det vara över. Tyvärr. Men än har inte den feta damen sjungit. För vad några ser som ett onödigt lidande är för många andra en liten strimma hopp. Ett kanske ändå.
Själv är jag uppvuxen i en Saab-familj. Min pappa har kört Saab så länge jag – och han– kan minnas. Okej, en Volvo har han haft, men det är som bekant mänskligt att fela. Och den enda bil jag nånsin ägt är en svart Saab 900 Turbo. Från barnsben har jag lärt mig att Saab gör säkra, snygga, svenska bilar. Därför gör det mig ont att allt vad varumärket står för håller på att möta döden.
Därför har jag en idé.
Tänk om vi som ser det där extra i varumärket skulle gå ihop och köpa Saab. I cash. Från General Motors. Tillsammans. Det skulle göra Saab till ett ännu mer fantastiskt varumärke, ett folkets företag i ordets rätta bemärkelse. Det skulle rädda Saab från nedläggning. Och ge varumärket ägare som bryr sig.
Och när jag säger vi menar jag Saab-entusiaster i hela världen. Det finns en del, tror mig. En hel del. Och det kommer krävas att vi är många. Kanske 100 000, som var och en investerar 20 000 kronor. Det blir 20 miljarder – pengar som enligt uppgift skulle räcka för att få varumärket på hjul igen. Alla skulle äga lika mycket, en Saab-del, och ha lika mycket att säga till om – mer demokratiskt blir det inte.
Vi som valt att investera skulle vara samlade i ett community, där allting som rör Saab är transparent och där vi genom omröstningar skriver nästa kapitel i tidernas mest spännande varumärkeshistoria. Och nästa. Och nästa. Varumärket Saab skulle på allvar vara genomsyrat av entusiasm, engagemang och visionärt tänkande. Och visa världen det många redan vet: att Saab är ett mycket speciellt varumärke.
Okej, det kanske är en naiv idé, men bra idéer är inte sällan naiva. Och det kanske är försent nu. Men kanske är det också precis nu det ska hända. Är det inte så hon sjunger, Asha Ali? Och om det är så, då är det nu vi tillsammans ska stega upp till GM. ”Här har ni pengarna, ge oss vårt Saab”.
Är du med?
***
Stefan Engeseth har också en tanke om hur Saab-fansen kan räddas varumärket. Läs How to save SAAB from GM’s death-row