Olle Nordells råd till alla icke-Berghsare out there: “Gör dig enkel att säga ja till”
Det händer titt som tätt att jag får mejl från folk, ofta unga, som vill jobba med reklam. Men de har ett problem. De vet inte riktigt vilken väg som leder dit. Och det vet inte jag heller. För det finns många som leder dit. En del är smala och snåriga. Andra är breda, men väldigt svåra (och dyra) att få gå på. Sanningen är att det inte finns bara ett svar på frågan Hur blir jag copywriter? Och eftersom jag känner mig oförmögen att leverera ett “gör-så-här-så-ordnar-det-sig-facit”, tycker jag det är bättre att låta Olle Nordell svara.
Olle är en av Sveriges bästa reklamskribenter. Han har de senaste åren jobbat som creative director på ANR BBDO och vunnit en rad internationella priser. Numera är han frilansare. På bloggen Några rader berättade han i september 2009 att han skulle sluta på byrån – och gav samtidigt en knippe skarpa råd till alla aspirerande copywriters:
Jag har jobbat som copywriter i ganska prick 15 år. Har haft många stunder som jag ångrat mitt något impulsiva yrkesval, men nu är det som det är. När jag ’blev’ copywriter var min uppfattning om vad det handlade om kraftigt begränsad. Hade en bachelor i finansiell ekonomi från ett universitet i New England. Men så började jag skriva. Och eftersom ingen stoppade mig fortsatte jag.
Sen höll det på. Vet inte riktigt vad som hände, men nu är jag där jag är. Var nu det är. Kul är det ialla fall. För det mesta. Ibland är det förjävligt. Men en bit av arbetsvardagen, förutom gratis frukost, dålig hållning och ändlösa möten – är bland annat att respondera på 1-2 spontana jobbansökningar om dan. Artigt. Min naiva ambition är att träffa alla. Titta, titta igen och ge ärlighet tillbaka. (Har du skrivit till mig och inte fått något svar får du väl sparka mig på smalbenet om vi råkar ses på stan). Jahapp, sen liksom hör jag mig själv säga de där klyschorna,”just nu anställer vi ingen men det är ju bra att träffas”, ”det handlar om timing..”, ”vi planerar att växa..” och så högerkroken ”fortsätt att höra av dig..”.
Varför?
För att det är enda sättet att få in en jävla lilltå. Att vara ihärdig, utveckla mappen, snacka, digitalisera, sprida. Det gäller alla nyutexade kreatörer, kanske i synnerhet alla icke-Berghsare out there. Man gör det svårt för sig när man inte gått Berghs.
Och jag gillar svårt.
Ös på. Hitta på fler kampanjer, koncept, digitala händelser värda att prata om. Kolla på all aktuell och inaktuell reklam och läs kampanjerna baklänges hela vägen till ritbordet. Gissa hur kreatörerna tänkte när de löste problemet. Gör dig enkel att säga ja till. Kom i tid. Kom i extra god tid om hela din mapp finns i macbooken, snacka med receptionen, koppla upp dig, var klar. Ha en spridbar mapp, var smittsam, maximera allas anledning att googla dig. Var säker på vilket jobb du vill ha.
***
Tack Olle för tillståndet att ytterligare sprida dina råd.
***
Vad tycker du? Vad tänker du?