Vilken är årets bästa svenska reklamkampanj 2009?
Det börjar bli tid att stänga det svenska reklamåret 2009. Och att högtidligt utse den kampanj eller insats som är årets bästa. Som ofta i bedömningssporter finns det risk att päron jämförs med ostron, men den smällen får vi ta här. Allt bra ska fram – och det är du som bestämmer vad som är bra. Det är fritt fram att nominera – en eller flera kampanjer – till och med tisdagen den 16 december. Gör det i kommentarerna eller genom att på Twitter använda hashtaggarna #sverigesbastareklam och #pleasecopyme. Under de två därpå följande veckorna – fram till och med nyårsafton – kommer du att kunna rösta på din favoritkampanj.
Nedan hittar du en lista på redan nominerade kampanjer. Listan kommer att uppdateras till och med den 16 december.
Nominerade (hittills)
Systembolaget – Festen
Brämhults – Apelsin to Jos
SAS – Globe of fortune
Svenska kyrkan – Skicka din bön
Volkswagen – Rolighetsteorin
IKEA – Facebook Showroom
Elvine – Creators Inn
Lafa – 100 000 kondomer
Radiotjänst – Tack
Kraft Foods – Aladdin: Rädda julen
Ica – Vi kan mer (praktikant-Jerry)
Riksgälden – Dåliga förlorare
Heinz – Originalspråket
Försvarsmakten – Officersrekrytering
Vägverket – Don’t drink and drive/Fyllehunden
Stockholms stadsmission – Välkommen hem till mig
AIK – HIFDIF.se
Vasakronan – När du mår bra mår företaget bra
Lotto – Idag kan vara sista gången du säger…
ATG – För att hästar ger allt
Stockholm Pride – How hetero
Playground – Sömnlös på Playground
NetonNet – Lite sämre lägen-GPS
Elmsta Horror Fest – Blocket-inbjudan
Arvikafestivalen – Platsannons/orgasmfilm