Vilken är årets bästa svenska reklamkampanj 2009?

Bild 4
Det börjar bli tid att stänga det svenska reklamåret 2009. Och att högtidligt utse den kampanj eller insats som är årets bästa. Som ofta i bedömningssporter finns det risk att päron jämförs med ostron, men den smällen får vi ta här. Allt bra ska fram – och det är du som bestämmer vad som är bra. Det är fritt fram att nominera – en eller flera kampanjer – till och med tisdagen den 16 december. Gör det i kommentarerna eller genom att på Twitter använda hashtaggarna #sverigesbastareklam och #pleasecopyme. Under de två därpå följande veckorna – fram till och med nyårsafton – kommer du att kunna rösta på din favoritkampanj.

Nedan hittar du en lista på redan nominerade kampanjer. Listan kommer att uppdateras till och med den 16 december.

Nominerade (hittills)
Systembolaget – Festen
Brämhults – Apelsin to Jos
SAS – Globe of fortune
Svenska kyrkan – Skicka din bön
Volkswagen – Rolighetsteorin
IKEA – Facebook Showroom
Elvine – Creators Inn
Lafa – 100 000 kondomer
Radiotjänst – Tack
Kraft Foods – Aladdin: Rädda julen
Ica – Vi kan mer (praktikant-Jerry)
Riksgälden – Dåliga förlorare
Heinz – Originalspråket
Försvarsmakten – Officersrekrytering
Vägverket – Don’t drink and drive/Fyllehunden
Stockholms stadsmission – Välkommen hem till mig
AIK – HIFDIF.se
Vasakronan – När du mår bra mår företaget bra
Lotto – Idag kan vara sista gången du säger…
ATG – För att hästar ger allt
Stockholm Pride – How hetero
Playground – Sömnlös på Playground
NetonNet – Lite sämre lägen-GPS
Elmsta Horror Fest – Blocket-inbjudan
Arvikafestivalen – Platsannons/orgasmfilm