Extra! Extra! Vanligt folk varken bryr sig om eller fattar reklam

Få saker roar mig så som att lyssna på folk som pratar om reklam. Vanligt folk alltså, i bemärkelsen att de inte själva jobbar med reklam. Då blir mina öron elefantstora, för jag vet att reklam som är bra på riktigt får folk att snacka (det finns såklart undantag). Och att de snackar visar att de bryr sig. Det händer inte ofta. Men det händer. Som häromdagen, då jag överlyssnade snacket mellan min flickväns lillasyster och hennes två jämnåriga (12 år) tjejkompisar.

Hon 1: Asså, ja fattar inte den här.
Hon 2: Nä, inte ja heller. Varför är det såhär röda gubbar?
Hon 3: Men asså… ja tror det är… typ… såhär, nånting jobbigt. Som huvudvärk typ. Att man inte vill få det.

(tystnad)

Reklam är ingen vetenskap, ingen vet hur den fungerar, men IBLAND engagerar, irriterar och uppmuntrar den till snack och skratt. Bara så. Den senaste tiden har Radiotjänst-filmerna som tackar, Ica-filmerna med praktikant-Jerry och NetonNet-filmerna med “Lille-Babs” varit sådana, kampanjer som de där vanliga människorna i min omgivning självmant har pratat om. Men alltför ofta är reklamen tråkig, oförståelig och helt enkelt det där som händer på teve medan folk passar på att gå på toa.

Och jag tror att det här är en lika viktig som traumatisk insikt för oss som jobbar med reklam: folk bryr sig inte särskilt mycket. De enda som kan ändra på det är vi och våra uppdragsgivare.

Vad tycker du? Och vad säger de vanliga människor i ditt liv om reklam?

***

Nina Åkestam, copywriter på Garbergs, skrev nyligen ett träffsäkert inlägg om ungefär detta. Hon skickade ut en Berghs-klass för att prata med folk på gatan om välkända reklamkampanjer. Slutsatserna? Folk bryr sig inte om reklam, de tänker inte på reklam, och de förstår inte reklam. Men ibland, “slås de tre ovanstående reglerna ut. Och ingen vet varför”.

***

Reklamfilmen för RFSU:s intimprodukter, som de tre 12-årstjejerna framför teven nog inte är målgruppen för, är gjord av Naked tillsammans med Hobby Film. Nu vet du det också.

***

Läs också
Småstadsreklam: Bergochdalbanan jag kallar reklamintresse
Nicke Bergström i Dagens Media: “Det görs så mycket urusel reklam”