Gör Judit och Judit jobbet?
Våren 2009 valde Com Hem att samarbeta med reklambyrån King. Resultatet? Död åt dockorna och liv åt de rultiga damerna Judit och Judit. Och redan har King-kreatörerna levererat rader av reklamfilmer som blivit uppmärksammade. Filmen Youtube Hits by Judit & Judit fick folk att gå bananas; sammanlagt närmare en miljon har sett filmen på nätet. Och nu kommer Tv som börjar när du vill, som berättar om on-demand-erbjudandet. Den populärkulturella inspirationen går inte att ta miste på. Och det tror jag bidrar till att folk faktiskt tar till sig (och tar del av) reklamen; den ser helt enkelt inte ut som reklam.
Men kan vi verkligen snacka om en framgång här? Få – framför de som är kunder – lär ha missat de gångna årens hatstorm mot kundservicen på Com Hem. I oktober 2009 visade en kundnöjdhetsundersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) att Com Hem prenumerar på jumboplatsen, och under året till och med fått ett sämre betyg än 2008. Borde inte steg ett vara att få ordning på kundservicen, och få nöjda kunder innan pengar pumpas in i reklamproduktioner? Det hade ökat mitt – och säkert många andras – förtroende för Com Hem. Och fått mig att inte bara gilla deras tv-reklam, utan också varumärket i stort. Nu känns det hela mest som en riktigt schysst lösnäsa.
Nu är Com Hem bara ett av många varumärken som lider av kombinationen bra reklam-missnöjda kunder. Men ändå. De behöver därför fundera på om det är sant att bra reklam är det effektivaste sättet att ha ihjäl en dålig produkt.
Vad tycker du?
***
Min flickvän är kul. Varje gång Judit & Judit kommer på tv hävdar hon att det är Petra Mede i fetdräkt. Jag har börjat tro att det faktiskt är sant.
***
Också på Guldäggsbloggen handlar det just nu om Com Hem och deras reklam och kundservice.