Pepsi struntar i Super Bowl – belönar människors idéer

Bild 14

Pepsi struntar i att göra en bombastisk Super Bowl-film i år. Istället ber de folk om idéer som kan göra världen bättre – och använder pengarna (en bit över 140 miljoner svenska kronor) till att förverkliga dem. Kampanjen börjar nu på onsdag, den 13 januari, och pågår hela 2010. Taket är 1 000 idéer i månaden. Och de är besökarna på Pepsi Refresh Everything som bestämmer vilka idéer som får pengar. I sociala nätverk kan idégivarna uppmana sina vänner och följare att rösta. Bakom kampanjen står reklambyrån TBWA/ChiatDay Los Angeles. För pr-arbetet och sociala-medie-strategin står Edelman och Weber Shandwick.

Korta reflektioner
Jag blir glad av det här. Och det mest spännande är ju knappast själva kampanjen, utan allt den kommer att åstadkomma genom andra människors tankar och drömmar. För det är förverkligade idéer som världen behöver mer än ännu en svindyr Super Bowl-film. Okej, det hela känns förbaskat amerikanskt, men det får man köpa. Och jag köper det.

Vad tycker du?

(Tipstack till Navid Modiri)