VW överraskar DDB på jul
På självaste julafton – den heligaste av alla heliga dagar – fick jag se en annons i Göteborgs-Posten. Utan avsändare, men med det genialt enkla budskapet:
Jag fattade direkt att det handlade om Volkswagen. Färgen, typsnittet och anspelningen på payoffen Das Auto fick polletterna att trilla ner. Och jag log sådär som vi reklamskadade gör när vi ser en smart annons. Och resten av dagen – självaste julafton! – tänkte jag på ett tyskt bilmärke! Reklam kan verkligen sätta myror i huvudet på en. Och nu hade DDB Stockholm gjort det igen. Trodde jag.
Men det stannade inte där. Ett par sidor senare:
Och ytterligare sidor senare: bland de andra bilannonserna, var den berömda säcken knuten, tomteskägget avslitet, avsändaren blottad.
Men jag hade fel när jag trodde att DDB Stockholm hade gjort annonserna. Istället är det återförsäljaren Din Bil Göteborg, ett dotterbolag till Volkswagen, som har gjort jobbet. Och mediebyrån heter MediaCom. Kunder kan tydligen. Enkelt och smart!
Vad tycker du?