Adland-Åsk: Här är tidernas viktigaste Super Bowl-filmer
Super Bowl – när reklam möter idrott. Typ.
På söndag är det Super Bowl – finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL. Indianapolis Colts och New Orleans Saints gör upp om titeln. Fyrtio gigantiska reklamköpare gör upp om tittarnas intresse. På Adland.tv har Åsk Wäppling skapat världens största reklamfilmsarkiv med Super Bowl-filmer sedan starten 1967. För Please copy me väljer hon ut tidernas fem viktigaste Super Bowl-filmer.
Den 5 december 1973 sköt Master Lock med ett gevär på ett lås som vägrade öppna. En sådan film kommer man nog bara på efter att ha sett för många filmer, eller öppnar folk lås med pistoler därborta? Det var de magiska orden: “It did not open, repeat, did not open” som hamrade hem poängen och gjorde filmen till kult från första början. Master Lock-filmen blev så populär att man sköt sönder låset om och om igen, och snart var Master Lock och Super Bowl lika självklart som kött och potatis. Se filmerna från 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984 och 1985.
Numera, när reklamfilmerna kostar 3 miljoner att visa och oändliga summor att producera, känns Master Lock väldigt avlägset, men det var de som visade vilket genomslag Super Bowl har, då de inte gjorde tv-reklam någon annan tid på året.
Apple däremot spenderade oändliga summor på sin 1984-film. Forfarande anses filmen vara en av de bästa genom tiderna; den sopade inte bara mattan med den regelrätta kändisfilmen där Alan Alda installerar en Atari samma år – den startade också The cult of Mac.
Apple: 1984 Agency: TBWA/Chiat/Day, Los Angeles Executive Creative Director: Lee Clow Director: Ridley Scott
Genom åren har hästarna pratat med Ed Macmahon, varit söta, roliga eller bara sentimentala. Men 2002 blev de allvarliga, tog en tyst minut och bugade för att visa vördnad framför Manhattans nya horisont.
Uppdragsgivare: Anheuser Busch Reklambyrå: Hill Holliday, Boston Executive Creative Director: Tim Foley Utgivare: Pam Powers
En av mina personliga favoritvarumärken när det gäller Super Bowl-reklam är Fedex. Den förälskelsen började med Fast Talking Man och denna film från 1998. Filmen påminner om Markenfilms genidrag med reklam riktad till reklamnördar. Fedex visar helt enkelt vad som händer när man inte använder Fedex. Det är ingen Jenkins direkt, men reklamens tystnad fick alla tittare att hoppa till och oroas sig för att tv:n hade pajat mitt i matchen. Smart!
Egentligen är det lite fusk, för den här filmen hade visats i korta stötar redan 2007, och när den vann i Cannes tog Procter & Gamble modet till sig och satsade på Super Bowl. Att ha sett Super Bowl-reklam innan själva Super Bowl är som att öppna julklapparna före julafton, men rolig är den. Hör hur fläcken talar lite blaj-blaj-svenska – det kan du tacka Calle Åstrand för.
Reklambyrå: Saatchi & Saatchi, New York Produktionsbolag: DAB HAND Media, New York Producent: Luke Beauchamp/Ira Brooks Regissör: Calle Åstrand
Årets Super Bowl-filmer visas först i samband med söndagens finalen. Men redan i början på nästa vecka visar Åsk Wäppling här de filmer som varit mest omsnackade och uppmärksammade. Kolla gärna in det gigantiska reklamfilmsarkivet på Adland.tv. Och själva finalen på TV6.