Bo Bergström ville ha en känsla – fick en ostburgare för 12:-
Bo Bergström (han på bilden) hörde av sig till mig häromveckan. Författaren, föreläsaren och reklammannen Bo Bergström. Till en kommande bok ville han ha mina tips på en känslosam, stark reklamtext på svenska – för en konsumtionsvara. Och utan det där sista tillägget hade det varit enkelt. För cancerfonder, stödorganisationer och politiska partier har det ju skrivits både ett och annat bra. Nu var det istället svårt.
De första annonserna jag kan att tänka på var de som Jan Cederquist skrev för Samarin fruktsalt – på 1970-talet. Rubriken var “När du vill be magen om förlåtelse.” De var väldigt välskrivna historier. Men efter det? Säkert möjligt att hitta några guldkorn, men inte lätt bara så.
Men så kom jag att tänka på en lite mer nutida annons, som Magnus Jakobsson på DDB Stockholm skrev för – vad kan det vara, ett år sedan? – ja, ett år sedan och som jag då läste med ett leende. Den handlade om en ostburgare från en välkänd amerikanska restaurangkedja. Jag letade fram den och skickade den till Bo. “Den är ju underbart bra”. Och om allt går vägen hittar du den i hans bok Samspel text-bild, som kommer ut i mars. Den handlar om att text och bild i reklam ofta säger samma sak, och det blir “pannkaka av det hela”. Boken visar hur du kan få de två att spela ihop, och tillsammans förmedla ett starkt och tydligt budskap.
Nyfiken på McDonald’s-annonsen? Här är den. Klicka på den för att läsa den som pdf (öppnas i nytt fönster).
Vad tycker du?
***
Det där Samarin-annonser hittar du i boken Copy? Copy! (Om du nu hittar den. Att leta på antikvariat är mitt bästa tips.)
***
Som författare är Bo Bergström mest känd för sin bok Effektiv visuell kommunikation, som är en bibel på många reklamutbildningar och har sålts i över 30 000 exemplar. Bläddra i den här.
***
Dagens låt: Montt Mardié – Dancing shoes (Spotify)