Handen på hjärnan, vad betyder kreativitet för dig?
Navid Modiri lyckades häromdagen att med en bloggpost om gigonomics få folk att diskutera begreppet kreativitet på både Twitter och Facebook. Det blev en spännande och skönt spretig diskussion. Många blev väldigt engagerade. Och det är lätt att förstå. För det där laddade ordet är svårt att värja sig mot. Kreativitet. Det är ett ord vi ofta och gärna slänger oss med. Men vad menar vi med det?
Jag vet, det där är en stor fråga – och därför har jag tänkt att fatta mig kort. Låt mig först bara säga att jag skiljer på köpt kreativitet och fri kreativitet. Skillnaden är uppenbar: den köpta kreativiteten har en uppdragsgivare och mer eller mindre tydliga ramar, medan den fria kreativiteten bygger på ett eget initiativ. Den skillnaden ställer olika krav på det kreativa resultatet. Den kreativitet vi pratar om inom reklam har uppdraget att lösa ett problem.
Jag vet att en del tycker att kreativitet är lika med galna idéer. Det tycker inte jag, men ibland kan den kreativa lösningen vara en galen idé. I ett ödmjukt försök att förklara vad jag menar med (köpt) kreativitet väljer jag de här orden:
Kreativitet är att lösa ett problem på ett sätt som inte är uppenbart för alla.
Håller du med? Vad är kreativitet? Och vad är inte kreativitet?
Jag har en åsikt!