Kolla SVT Agenda om viral marknadsföring på söndag!

t-mobile-trafalgar-square

Nu på söndag, den 7 februari, handlar SVT-programmet Agenda om reklam. De kommer att granska det vi slarvigt kallar för viral marknadsföring; kampanjer och filmer med mer eller mindre dolda reklambudskap, som vi konsumenter själva sprider på nätet. Det är “företagens nya sätt att nå kunder när många tröttnat på vanlig reklam i ‘gammelmedierna’.” Häromdagen blev jag intervjuad om min syn på virala kampanjer i allmänhet, och om den aktuella TV3-kampanjen Sandhamnstek i synnerhet. Resultatet ser du på söndag klockan 21.15 i SVT2.

UPPDATERAT 2010-02-05: SVT meddelade idag att jag blivit “bortklippt” ur programmet. Anledningen? Vi var två tilltänkta medverkande som beskrev fenomenet på ungefär samma sätt. Bara en av oss behövdes. Och hon råkar vara kvinna, jag råkar vara man. Jaha. Det känns lite snopet såklart. Men sådant händer.

BONUS:
inför intervjun blev jag ombedd att välja ut tre favoritfilmer, som alla fått omfattande spridning på nätet den senaste tiden. Det var ett verkligt svårt uppdrag, med tanke på att det finns typ sjuttielvatusen. Och hälften av dem har jag förmodligen inte ens sett. Bland de jag har sett är många riktigt bra. Men här är de tre som jag valde:

T-Mobile – Sing-a-long
Det finns en film där över 13 000 människor har samlat på Trafalgar Square i London och sjunger Hey Jude tillsammans. Den kan jag se hur många gånger som helst. Det är mobiloperatören T-Mobile som ligger bakom den, och deras payoff är Life’s for sharing”. Det summerar väldigt bra vad det handlar om: livet är till för att dela med sig av. Och det är också tanken med virala filmer.

Inspired bicycles
En annan film som jag gillar är den för Inspired Bicycles, där Skottlands främste trialcyklist gör de mest fantastiska tricks på trappor, broar och staket i centrala Edinburgh. Den vänder sig till en väldigt nischad målgrupp, men över 15 miljoner har tittat på filmen på YouTube. Det gör det ännu häftigare att faktiskt vara (eller bli) en duktig cyklist, och kunna alla de där tricken.

Volkswagen – Pianotrappan
Ett svenskt exempel som jag gillar är Pianotrappan, som skapades på Odenplan i Stockholm i somras. Det är en kampanj för Volkswagen, som driver en teori om att glädje är det lättaste sättet att få folk att ändra sitt beteende. Klart man vill ta trapporna om det är ett jättestort piano. Över 10 miljoner har sett den här filmen, och jag tror inte att så många av dem omedelbart köper en Volkswagen. Men de uppmärksammar varumärket och uppfattar det som innovativt. Chansen är större att de väljer en sådan bil framför en annan nästa gång. Och då har filmen lyckats med sitt långsiktiga mål.

Vad tycker du?