Nespresso kampanjar med himmelsk dramaturgi
Skulle du byta bort in din espressomaskin om du fick livet tillbaka? Det är den stora frågan i den internationella kampanjen för Nespresso. Bakom kampanjen står reklambyrån McCann Paris. I rollerna ser du George Clooney, John Malkovich och fyra himmelska skönheter.
Du upplever kampanjfilmerna bästa på sajten Nespresso what else?, men om du har ont om tid: kolla in de här tre filmerna. Storyn? George Clooney köper en espressomaskin, går ut från affären, får ett fallande piano i huvudet och kommer till himlen där han möter Sankte John Malkovich. Där ställs han inför tre alternativ: lämna bort, behålla eller förhandla om den åtråvärda maskinen?
Korta reflektioner
Nespresso har använt George Clooney som talesperson i flera år, men kommunikationen har aldrig – om du frågar mig – riktigt lyft till himmelska höjder. Inte förrän nu. I en enkel story som engagerar tittaren förmedlar Clooney och Malkovic här stillsam humor genom ett briljant skådespel. Det är så att man vill se det här en gång till. Och en gång till. Och det är inte svårt att bli en smula avundsjuk på den kaxiga payoffen: What else?
Vad tycker du?