Folkets guldägg – nu börjar vi! (och vi behöver din hjälp)

Folkets_guldägg_366bred
Är Folkets guldägg en fullständigt befängd idé? Kanske förstår sig vanligt folk inte på reklam? Eller är det vi som inte förstår oss på vanligt folk?

För knappt ett år sedan skrev jag en krönika i branschtidningen Resumé. Uppmaningen till Sveriges Kommunikationsbyråer var tydlig: komplettera Guldägget med ett pris som svenska folket delar ut till den mest hjärtvärmande, roligaste eller mest angelägna reklamen under året. Responsen var rätt sval. “Allmänintresset för reklam är nog inte så stort, men kanske kan vi testa något år”, svarade man. Men ingenting har hänt. Därför har jag bestämt mig för att ta saken i egna händer. Och inte bara i egna. utan också bjuda in andra – dig också – att vara med och förverkliga Folkets guldägg. Redan har många valt att ställa sig bakom satsningen. Och vi kommer behöva vara många, snabba och starka om vi ska genomföra detta.

Folkets guldägg är en välgörenhetsgala och reklamtävling i ett. Här röstar svenska folket – via sms och telefon – fram Sveriges bästa reklam under 2009. Tanken är att premiera de uppdragsgivare och byråer som har skapat reklam som verkligen går hem hos människor, samt att lyfta debatten om reklamens roll i samhället. Vad är egentligen bra reklam? Och vilken reklam vill du se mer av?

Folkets guldägg är ett ideellt initiativ helt utan vinstintresse. Istället går alla intäkter för sms- och telefonröstning oavkortat till en rikstäckande välgörenhetsorganisation. Alla samarbetspartners arbetar utan ersättning, men för den goda saken. Bakom initiativet står Dan Stendahl, art director på reklambyrån Dragster; och Mattias Åkerberg, copywriter på reklambyrån Valentin & Byhr.

Tidsplanen
15-26 mars Svenska folket nominerar årets bästa reklamkampanjer
1 april Nomineringarna presenteras på folketsguldagg.se
1-15 april Svenska folket röstar via sms och telefon
16 april Vinnaren av Folkets guldägg presenteras på folketsguldagg.se

Vi behöver din och andras hjälp!
Just nu jobbar för att skapa samarbeten med:
– rikstäckande mobilbyrå eller mobilpartner
– rikstäckande mediepartners (radio, dagspress, webb, film, mediebolag)
– rikstäckande marknadsundersökningsföretag
– rikstäckande välgörenhetspartner

Vill du hjälpa till? Är du eller har du en kontakt som skulle passa? Mejla oss på folket(a)folketsguldagg.se.

Folkets guldägg finns på Facebook (visa stödet genom att bli ett fan) och på Twitter (följ oss)!

Folkets guldägg on Facebook

***

Viktigt! Sveriges Kommunikationsbyråer står inte aktivt bakom Folkets guldägg (ännu). Det finns därför ingen anledning att blanda ihop Guldägget och Folkets guldägg. Nu var det sagt.

***

Gillar du tanken på ett Folkets guldägg? Hjälp till att sprida ordet.

  • På Facebook: använd din statusrad och länkfunktionen. Gå med i gruppen Folkets guldägg. Placera en badge på din blogg (koden hämtar du här).
  • På Twitter: berätta för andra att du gillar Folkets guldägg. Följ användaren @folketsguldagg.
  • På din blogg: skriv ett inlägg om Folkets guldägg – uppmuntra andra att heja på och bidra med sin kunskap.
  • I verkliga livet: prata med folk om Folkets guldägg. Den 2 april börjar omröstningen.
  • Det finns garanterat sjuttiotvå andra sätt att sprida ordet. Vilka kommer du på?