Folkets guldägg skapar känslostorm i bunkern
De senaste dagarna har det blåst orkan i den lilla ankdamm som också är känd som den svensk reklambranschen. Lejonparten av storbyråerna har valt att hoppa av Resumé-tävlingen Reklamallsvenskan, och efter krav på namnskifte valde vi att passa vidare tanken på ett Folkets guldägg. Det förstnämnda beslutet resulterade i en uppskattad film. En film som fick någon att en närmast briljant uppföljare på temat Folkets guldägg. Nu har närmare 700 sett den på Youtube. Och om du inte har sett den: se den. Om du tycker den är hälften så rolig som jag tyckte är den fortfarande väldigt, väldigt, väldigt rolig.
Folkets guldägg har onekligen engagerat många. Också Sveriges Kommunikationsbyråer, som – och detta är viktigt – har uppskattat och uppmuntrat vårt initiativ och engagemang. Vi respekterar deras ställningstagande i namnfrågan, men hoppas att de inser att Folkets guldägg som en kompletterande kategori i Guldägget hade gett tävlingen kännedom och ökad betydelse långt utanför den svenska kommunikationsbranschen. Det hade inte skadat alls. Men vi hyser inga hårda känslor gentemot Komm. Tvärtom.
Och ja, Dan Stendahl och jag vet nu med säkerhet vem som har gjort filmen. Det är inte vi, och det har inte skett på vårt uppdrag. Men vi vet vem det. Men vem det är, det säger vi inte.
Vad tycker du?