Här är de nominerade byråerna och reklamköparna i Guldägget

stig
Guldäggets nomineringsvernissage innebär alltid årets konstigaste reklammingel. ”Alla” är där, med det enda dessa alla vill göra är att läsa tidningen som presenterar de nominerade. Därefter blir det kusligt uppenbart vem som fått och vem som blivit utan. De utan ler artigt, säger ”Ah, nästa år” och försöker kvickt lokalisera närmaste utgång. Men det går över, och efter en stund är det en riktigt trevlig tillställning för alla inblandade. För en stund låtsas vi som om Guldägget inte är världens viktigaste tävling.

Hur gick det då? Ja, som alltid dominerar Stockholm och Göteborg fullständigt; de nominerade byråer utan adress där kan räknas på hälften av handens fingrar. Och bäst har det gått för DDB Stockholm, som kammade hem 18 nomineringar (tre fler än 2009), tätt följd av Forsman & Bodenfors med 15 (fyra fler än 2009). Sedan är det ett stort hopp till trean Lowe Brindfors (9, +2), delade fyrorna King (7, -1) och Storåkers McCann (7, ±0) och Garbergs med fem nomineringar (+4).

Men Guldäggets är inte bara reklamskaparnas kamp; den belönar också kunder som har förståndet , förmågan och modet att handla bra kommunikation. Bland dem utmärker sig McDonald’s med sju nomineringar, Försvarsmakten med fem, och Riksgälden, Nordiska Kompaniet, Stockholm Pride och Volkswagen med fyra var. Att ropa riktigt högt kan SAS, ICA, Tele2 och Sveriges Television också kosta på sig; de knep samtliga tre nomineringar.

Med start idag fredag kommer alla de nominerade bidragen att presenteras här på Please copy me. Det blir en kategori om dagen. Och ditt uppdrag blir att gissa vilket bidrag som juryn valt att belöna med guldägg. Tävlingen heter Pricka äggen.