Här är ljusglimtarna i svensk reklam just nu (och vad de har gemensamt)

Ta det inte personligt, men det är rätt mycket gnäll i den här branschen. Folk gäspar och klagar och suckar och kastar paj på varenda kampanj som inte bär egna byråns tryckort. Och ibland är det befogat. Jag har själv gått från stadiet där allting-är-magiskt-för-det-är-reklam till inte-mycket-är-fantastiskt. Men somligt inom svensk reklam är faktiskt mycket, mycket bra. Som de här tre filmerna. Och först efter att jag fastnat för just dem insåg jag att samma byrå – Forsman & Bodenfors – står bakom alla tre. Men i sammanhanget är det faktiskt skit samma. Se dem, så snackar vi sedan.

Korta reflektioner
De här tre filmerna har en del gemensamt. Det viktigaste är insikt. Det är som att man har tagit sig tid att tänka tanken lite längre. Vad innebär det att bränslet räcker 155 mil? Vad skulle det innebära att vinna miljoner på Triss? Och vad innebär det att vi gräver ner elledningarna? Resultatet av den där extra tiden – det där ratandet (antar jag) av de första idéerna som ploppar upp ur skallen – är väldigt bra reklamfilmer. Och det är dit vi vill nå ju. Och jag tror inte att detta på långa vägar är det enda receptet för att komma dit. Men det är uppenbarligen ett.

***

Jag frågade mina följare på Twitter vad de gillar inom svensk reklam just nu. De svarade Riksgälden-filmen, Triss-filmen, ICA-reklamen, Svenska Spel-filmen, Folkets guldägg och hela “reklamkampanjen” inför sommarens svenska kungabröllop.

Vad tycker du? Vilka fler ljusglimtar ser du?