Jens Lapidus, Magnus Jakobsson och sossarnas talskrivare på årets Guldskrift

guldskrift_2010

Guldskriftsseminariet är för copywriters vad julafton är för små, små barn. De senaste åren har Linus Karlsson, Mother New York; Sean Thompson, 180 Amsterdam; och Christian Lander, Stuff white people like, gästat Stockholm för att förmedla sina erfarenheter och tankar till intresserade reklamskapare.

I år är den traditionsenliga Guldäggsveckan nedbantad till två guldäggsdagar. De infaller 13 och 14 april på Chinateatern i Stockholm. Det kommer att handla om att köpa och leverera kreativitet samt om gränslandet mellan teknik och kreativitet. Och det vanligtvis korta guldskriftsseminariet har blivit en hel halvdag! Temat är Varumärkets röst – hur man som copywriter hittar rätt tonläge? Bland förmiddagens föreläsare hittar du Jens Lapidus, Karin Pettersson, Patrik Hadenius, Magnus Jakobsson, David Orlic, Nina Åkestam och Johan Olivero. Om den byrå där du jobbar är med i Sveriges Kommunikationsbyråer kostar kalaset ingenting (annars får du hosta upp tusen spänn). Men det är viktigt att du anmäler dig – här.

HÄR ÄR HELA PROGRAMMET – onsdag 14 april
08:30 – 09:00 Insläpp
09.00 – 09.15
Välkommen till Guldskrift 2010! Jessica Bjurström (vd Sveriges Kommunikationsbyråer) Dan Morén (vd Citypaktetet) och Carin Ivrell (Ansvarig DR-akademin på Posten) hälsar välkommen.
09.15 – 09.45 Succéförfattaren av Snabba Cash och advokat Jens Lapidus berättar hur han som strikt jurist i strikt kostym hittade den språkliga tonträffen hos både invandrargängen från förortsgettona och de champagnebombanda bratsen på innerstads-klubbarna.
09.50 – 10.20 Så övertalar hon dig i årets val. Socialdemokraternas talskrivare Karin Petterson pratar om det personliga tilltalet och vad det är som får miljoner svenskar att känna sig sedda och hörda.
10.25 – 10.35 Moderator Carin Fredlund pratar med Jens Lapidus och Karin Petterson om varumärkets röst och hur man hittar rätt tonläge.
10.40 – 11.00 Paus
11.05 – 11.30 Patrik Hadenius, språkvetare och chefredaktör för Språktidningen och Modern Psykologi, talar om språktrender och alla olika sätt att tilltala läsaren. Minns du när reklamtexterna började med “Hej”? Hur nära kan vi egentligen komma läsaren utan att bläddras bort?
11.35 – 11.50 Debatt med några av Sveriges främsta copywriters. Moderator Carin Fredlund pratar med copywriters Magnus Jakobsson (DDB), David Orlic (Volontaire), Nina Åkestam (Garbergs) och Johan Olivero (F&B). Hur ser de på dagens bästa reklamtexter i Guldäggskategorin i Dagspress och DR? Vilka företag har ett eget röstläge? Och är det bra?
12.00 – 13.00 Lunch

Ses vi där?

***

Här på Please copy me kan du se hela Guldskriftsseminariet från 2008, där Sean Thompson berättade om arbetet med Adidas-konceptet Impossible is nothing.