Christian Heinig belönad med Guldskrift


Foto: Maria Häggman / Please copy me

Bland alla ägg, diplom och plaketter delar Sveriges Kommunikationsbyråer och Citypaketet på Guldäggsgalan ut pris till den copywriter som under året presterat den överlägset bästa texten. Få verkar bry sig nämnvärt, än färre kommer dagen efter ihåg vem som vann. Det är både synd och skam. För Guldskrift är av många anledningar ett av galans viktigaste pris.

I förhandssnacket inför årets Guldskrift handlade alla spekulationer, precis som i fjol, om Magnus JakobssonDDB Stockholm. Och få hade klagat om han hade vunnit. Men icke. 2009 belönade juryn Petrus Kukulski och Martin Marklund för Intrum Justitia-kampanjen med Alejandro Fuentes Bergström i huvudrollen. Och i år stod Christian Heinig, copywriter på Storåkers McCann, som segrare. Han fick utmärkelsen för manuset till radiospottarna för Riksgälden-kampanjen med dåliga förlorare.

Att Christian Heinig fick priset gjorde mig ohyggligt glad. Dels för att de där radiospottarna är verkligt välskrivna och välproducerade, och jag satt med i den jury som föreslog kampanj till Guldskrift, men också eftersom Christian verkar vara en sådan driven och stilistiskt träffsäker kreatör som den här branschen alltid behöver minst en till av. Därför: grattis och hatten av!

Lyssna
Här är de tre radiospottarna för Riksgälden (min favorit är den med kubbfadäsen).

Juryns motivering
Vi i Guldäggsakademien är absolut inga dåliga förlorare, men det känns ändå som om det saknats några självklara guldskriftsbidrag i år. Vi själva skrev till exempel ett antal mycket väl avvägda texter under året. Texter som verkligen drabbade läsaren. Men de har väl myglats bort någonstans. Allt är inte rättvist i världen. Motvilligt är vi ändå helt eniga om att årets Guldskriftsvinnare måste bli Christian Heinig på Storåkers McCann, för Riksgäldens radiokampanj ‘Dåliga förlorare’.


Foto: Maria Häggman / Please copy me

Grattis, Christian Heinig! I jämförelse med första kyssen och ta studenten, hur högt rankar du att vinna Guldskrift?
– Högst utan konkurrens. Men så minns jag heller inte min första kyss.

Vilka tre egenskaper utmärker en duktig copywriter?
– En riktigt bra art director, en riktigt bra kund och förmågan att kunna växla mellan olika stilar.

Hur gjorde, tänkte och skrev du dessa radiospottar för Riksgälden?
– Vi, min art director Ola von Bahr och jag, tyckte att telefonsvararmeddelanden från dåliga förlorare var ett roligt upplägg. Det är ju lite självutlämnande att tala in meddelanden och passade spottarna så bra in i Riksgäldens halvautentiska tonalitet.