Volontaire ordnar sommarkurs för världens bästa kreatörer
Den svenska reklambranschen är liten, befolkad med människor som är (väldigt) lika varandra – och som dessutom försöker ockupera ordet kreativitet. Det insåg David Orlic och de andra på Volontaire, och startade en sommarkurs för 100 folk från alla svenska universitet, högskolor och utbildningar (inklusive livets hårda skola).
– Vi tror att människor med olika kunskaper och erfarenheter kan göra fantastiska saker tillsammans, säger David. Jag tror också att det finns mycket, mycket mer kreativitet utanför reklambranschen än i den. Volontaire 100 är ett försök att bevisa allt det här.
Sommaren 2009 var det premiär för sommarkursen, och nu är det tid att anmäla sig till årets upplaga. Dagarna är 14-23 juni, platsen är Stockholm. De hundra deltagarna bildar tvärvetenskapliga grupper och har tio dagar på sig att lösa en uppgift. Under tiden hålls föreläsningar och avstämningar regelbundet. Här är tre presentationer från i somras:
A/S Stockholm
Ett förslag för att förbättra bostadssituationen i Stockholm/Sverige för unga. Idén har gjort avtryck hos många politiker och slagit rot på flera platser i landet – bland annat i Malmö, där man just nu bygger studentboenden på en stor båt.
Äggdonationen
Hur får vi fler kvinnor att donera ägg till landets fertilitetskliniker? Det gör vi inte. Vi får kvinnor att donera ägg till sig själva istället.
Nya Sverigedemokraterna
Ett oväntat och underhållande sätt att förhindra Sverigedemokraterna från att bli invalda.
Det här är så brutalt härligt – och nästan skämmigt självklart. Och det är så rätt att de uttryckligen söker världens 100 bästa kreatörer. Det väcker frågan om vilka det egentligen är – och ger svaret att det kan vara nästan vemsomhelst varsomhelst. Vi som reklambransch har aldrig haft, kommer aldrig att ha, patent på kreativitet. Och det är bra. Jag vill vara med.
Vill du?