HSB och Welcom visar genvägen till egen lägenhet

HSB_bospar_welcom

Varenda kotte vet att det är snorsvårt att få hyreslägenhet i centrala Göteborg. Har du inga kontakter är det nästintill kört. Till och med om du har kontakter kan det vara svårt. Nu gör HSB Göteborg och reklambyrån Welcom en kampanj för att visa att det finns visst hopp.

Många förknippar HSB Göteborg med bostadsrätter. Inte många vet att de dessutom har hyresrätter. Än mindre att HSB varje år delar ut ett stort antal förstahandskontrakt till sina bosparare i åldern 18-29 år. Många av hyresrätterna finns dessutom i centrala Göteborg. Just nu kan du till exempel lägga vantarna på en tvåa på Linnégatan eller en tvåa i Masthugget. Om du bosparar får du dessutom förtur till nybyggda bostadsrätter. Detta vill man berätta i kampanjen, som omfattar dagspressannonser, webb och Spotify-spottar.

Spotify-spottar (och banner)
HSB_Bospar_Banner_Spotify_300x300

HSB – Genvägen – Spotify I by pleasecopyme

HSB – Genvägen – Spotify II by pleasecopyme

HSB – Genvägen – Spotify III by pleasecopyme

Copyn
Känn någon som har en granne som har en kollega som känner någon som känner en tränare som känner någon som känner någon som känner en kille som känner en bartender som har en svåger som känner någon som känner en sotare som känner en golvläggare som har en jobbarkompis som känner någon som känner någon som varit hemma hos någon som känner någon som känner en bibliotekarie som känner någon som känner en sophämtare som hört talas om en sjuksköterska som känner någon som vet att någon sagt att en fiskare påstått att han känner någon som dejtat någon som känner någon som tror sig känna någon som har en före detta som känner någon som känner någon som känner någon som har en kusin som känner någon som känner någon som känner en flyttgubbe som känner någon som känner en VD som har en sekreterare som känner någon som känner någon som känner skojaren på Åbytravet som känner någon som känner någon annan som känner en tredje som känner någon som känner någon som har en syssling eller om det var en pyssling som känner någon som känner den där prästen som känner han den där psykologen vad det nu är han heter som har en patient som känner någon som känner någon som känner en sopåkare som känner pizzabudet som känner en hockeyspelare som känner en bilförsäljare som känner någon som känner någon som känner en gymnasielärare i svenska som känner någon som känner någon som har en styvson vars riktiga pappa har en före detta sambo som känner någon som känner en barnläkare som känner någon som känner en stockholmare som känner någon som känner någon som hon träffat på tåget som har en gammal rumskompis som i sin tur har en annan rumskompis som legat i Lund och känner en kille från Göteborg som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner journalisten som känner säljaren på annonsavdelningen som känner en tjej på det kommunala bostadsföretaget som känner någon som känner någon som känner någon i Majorna som känner någon som känner någon som känner P-vakten som känner någon som känner någon som tagit en öl med någon som känner en flanör som känner någon som känner en socialarbetare som känner någon som äger en jaktstuga i Värmland som känner någon som känner en byggmästare som känner någon som känner en fackpamp som känner en gaisare som känner någon annan som känner någon som känner en brottmålsadvokat som tror sig känna någon som i sin tur tror sig känna någon helt annan som känner någon som har en ledig lägenhet.

Eller så tänker du, dina föräldrar eller mor- och farföräldrar på framtiden och börjar bospara i tid. Förutom att du får förtur till nybyggda bostadsrätter, har du chans att få kontrakt på en egen hyreslägenhet i centrala Göteborg. De senaste tre åren har vi delat ut 186 stycken bland våra bosparare i åldern 18 till 29 år. Ingen låg längre bort än 14 minuter från Brunnsparken. Läs mer om dina möjligheter på www.blibosparare.nu.

Korta reflektioner
Det är ofta man ser en riktigt bra annons på sidan 3 längre. Det är skönt när det händer. Och extra skönt när det är en textannons att dyka in i (ja, jag inser såklart att jag tillhör en avart). Rubriken gör det smått omöjligt att inte läsa vidare. Och väldigt snart fattar man grejen. Det krångliga blir komik – och föga lockande. Bosparande blir alternativet. Och inte behöver man som sagt läsa allt för att förstå. Men du som gör det får en läsglad upplevelse av bara farten (där finns en hel sköna vändningar och passager, även om jag tror att texten skulle ha mått fint av att vara lite kortare och rappare. Som radiospottarna typ. Huvudet blir alldeles fullt av bilder av hur de här människorna hänger ihop. Och trots att den där du-måste-känna-någon-tanken är så självklart känns inte kampanjen på något sätt gjord. Hatten av!

Arbetsgruppen

Reklambyrå: Welcom
Projektledare: Ulrika Enghage-Brinkenberg
Art director: Andreas Larsson
Copywriter: Niclas Hallgren
Produktionsledare: Marie Enelund-Moore

Vad tycker du?