Världens första Sharea är som Viagra för kreativiteten
Det är i de oväntade korsningarna som de stora idéerna uppstår. Just det blev supertydligt när 150 deltagare i fredags (21 maj 2010) ordnade världens första Sharea. Det är en kombination av orden share och area. Det hela är en fysisk mötesplats där människor fritt delar med sig av sin kunskap, inspiration och kreativitet. Inga pengar i världen räcker till för att betala sig in. Istället är inträdesbiljetten det innehåll som du bidrar med. Under fjorton intensiva timmar stod föreläsningar, workshops, konserter, uppvisningar och utställningar på schemat. Det kokade verkligen på Världskulturmuseet – 30 grader i trappan! – och mest överallt uppstod spontana samtal och samarbeten. Ingenting var för konstigt, för professionellt eller för nischat för att få plats.
Som en i teamet bakom Sharea gick mycket av min dag ut på att se till att journalister, radiopratare, värdar och deltagare hade och visste precis vad de behövde. Ändå hann jag med att höra Shahin Dehghani förklara sina humoristiska teorier, se Erik Thorstensson på Creatables skapa nya produkter av slängfärdiga material, lyssna till Jesper Larsson om Pecha Kucha, PA Ståhlberg om att bryta tankemönster, se Göteborgs Improvisionsteater hålla nejdebatt, förstå vad Bara Ben-bloggaren Markus Hankins ser som papperstidningens stora problem – och få en inblick i prosumentfenomenet som Evelina Wahlqvist och Christofer Pihl diskuterade. Dessutom spelade Oh, Harry (med Harriet Ohlsson från Hellsongs) så vackert att allting liksom stannade upp, medan Stillnicker fick oss alla på dansfötter, och poetryslammännen Oskar Hanska och Matiss Silins fick hjärtat att pumpa snabbt, snabbt, snabbt. Och då har jag inte ens nämnt de musikaliska framtidshoppen Emilio Håkansson och Per-Arash Akbarpour (fantastiskt namn, fantastisk talang!). Själv höll jag en kortföreläsning om personligt varumärkesbloggande – tack alla ni som kom dit och lyssnade!
Fantastiskt mycket var värdefullt på världens första Sharea. Och fantastiskt mycket kan bli ännu bättre. Just nu samlar vi berömmet, kritiken, filmerna, fotografierna, pressklippen, synpunkterna och de många förslagen.
Summan av totalen: Kreativitet finns överallt. Rätt använd skapar den de mest fantastiska ting, tjänster och möten. Vår bransch – reklambranschen – har länge nu, medvetet eller omedvetet, försökt att göra kreativiteten till sin. Det kommer aldrig gå. Och tur är det. Idag är alla branscher kreativa. Bäst lyckas den gör den som vågar tänka utanför branschens kreativitet – och fylla sin hjärnlåda med så mycket som möjligt från de mest oväntade horisonter. Var du börjar är inte så viktigt. Bara att du börjar.
Vad tänker du?