Här är världens bästa svenska reklam från Cannes Lions

cannes-lions

En gång om året samlas jordens bästa reklamskapare på den Franska Rivieran. Under hela veckan som gick avgjordes Cannes Lions – världsmästerskapen i reklam. Här hemma är det många som inte bryr sig eller har en aning, men vi som vill upptäcka och hylla inspirerande reklam vet att den veckan alltid är någonting alldeles särskilt. Men nu är den slut.

Att försöka summera veckan är ett sisyfosarbete; därför nöjer jag mig med att presentera de kampanjer som vann Grand Prix och de svenska kampanjer som vann guldlejon (bilden). Och okej, det måste vara ett lika svårt jobb för landets reklamjournalister, men jag tycker varken Resumé eller Dagens Media lyckats med att snabbt rapportera om händelserna på ett engagerat och greppbart sätt. Det är ändå världens största reklamtävling vi snackar om här. Ett förslag: presentera kampanjerna ordentligt, förklara tydligt när varje kategori avgörs och gör uppföljande intervjuer med kreatörerna. Svårare behöver det inte vara.

Ökat antal bidrag
24 242 bidrag från 90 länder tävlar i årets upplaga av världens största reklamtävling. Svenska byråer har skickat in 648 bidrag. Det är 26 procent fler än lågvattenåret 2009.

Ett tokbra år för Sverige!
Rubriken säger allt. Svenska byråer har haft en mäktig utdelning i årets Cannes Lions. Sverige dominerade Cyber-kategorin (ett Grand Prix, fem guld, sex silver och nio brons!) och imponerade stort in nyinstiftade PR-kategorin (två guld och fem silver). De tre svenska kampanjer som fått största uppmärksamhet och utdelning är:

IKEA / Facebook Showroom / Forsman & Bodenfors (ett titan (!), två guld, ett brons)
Volkswagen / Rolighetsteorin / DDB Stockholm (ett Grand Prix, ett guld, två silver)
Nokia / World’s biggest signpost / Farfar (ett guld, fem silver, ett brons)

Dessutom vann Berghs School of Communication priset Future Lions, och blev därmed för andra året i rad utnämnda till världens främsta kommunikationsskola. Det är stort!

Guldägget är en sak – Cannes Lions en annan
Det är intressant att se hur svenska kampanjer kammar skralt på hemmaplan, men hyllas i internationella sammanhang. Kolla bara på Facebook Showroom; i Guldägget vann kampanjen ett silverägg, medan den i utländska reklamtävlingar (välförtjänt) vadar i utmärkelser. Eller Rolighetsteorin, som plockar hem ett Grand Prix, men inte ens är nominerat i Guldäggets Interaktivt-kategori. Vad lär vi oss av detta? Att reklam är en bedömningssport, där det förutom den enastående idén också handlar om tur och tillfälligheter? Ja, kanske. Eller att konkurrensen i Guldägget är stenhård? Ja, kanske. 

Fortsatt amerikansk dominans
Jänkarna är fortfarande riktigt vassa på att skapa kreativ och prisvinnande reklam. Varenda kampanj som det snackats mycket om har kommit från landet i väst:

Nike / Livestrong / Wieden + Kennedy Portland
Gatorade / Replay / TBWA Chiat Day
Best buy / Twelpforce / Crispin Porter + Bogusky
Old Spice /
The Man Your Man Could Smell Like / Wieden & Kennedy Portland

linje

PROMO & ACTIVATION

Gatorade / Replay / TBWA Chiat Day
Grand Prix i Promo & Activation Lions

svensk_43382057

Lafa / 100 000 kondomer / Ester
Guld i Promo & Activation Lions

cannes2010_Ester_100000condoms_stor

Klicka på bilden för en lite större bild.

linje

PR

Gatorade / Replay / TBWA Chiat Day
Grand Prix i PR Lions

cannes_replay

svensk_43382057

Marabou / Save christmas / Prime PR
Guld i PR Lions

Audi Sverige / Carwinism / Prime PR
Guld i PR Lions

linje

DIRECT

Orcan Broadband / Orcon + Iggy Pop / Special Group Auckland
Grand Prix i Direct Lions

svensk_43382057

Nokia / World’s biggest signpost / Farfar
Guld i Direct Lions

IKEA / Facebook Showroom / Forsman & Bodenfors
Guld i Direct Lions

linje

OUTDOOR

Diesel / Stupid is smart / Anomaly
Grand Prix i Outdoor Lions

cannes_diesel20

cannes_diesel19

cannes_diesel17

Bonus: Diesel smarthyllar dumheten (Please copy me)

Inbev / Andes Teletransporter Saatchi & Saatchi Buenos Aires
Grand Prix i Outdoor Lions

linje

MEDIA

Canon / EOS Photochains / Leo Burnett Sydney
Grand Prix i Media Lions

linje

PRESS

Billboard / Bono, Eminem, Amy, Britney, Marilyn / ALMAPBBDO São Paulo
Grand Prix i Press Lions

cannes_billboard-magazine-bono

cannes_billboard-magazine-eminem

cannes_billboard-magazine-marilyn

linje

CYBER

svensk_43382057

Volkswagen Sverige / Rolighetsteorin / DDB Stockholm
Grand Prix i Cyber Lions (!)

cannes_volkswagen_fun01516

Wrangler Europe / Blue bell jeans / Kokokaka
Guld i Cyber Lions

cannes_wrangler00421

Samsung / Samsung Shakedown / From Stockholm With Love
Guld i Cyber Lions

cannes_samsungshake00071

Wrangler Europe / Spring/summer collection 2010 / Kokokaka
Guld i Cyber Lions

cannes_wrangler00421

IKEA / Facebook Showroom / Forsman & Bodenfors
Guld i Cyber Lions

Volkswagen Sverige / Rolighetsteorin – Pianotrappan / DDB Stockholm
Guld i Cyber Lions

linje

DESIGN

Toyota / IQ Font / Happiness Brussels
Grand Prix i Design Lions

svensk_43382057

La Biennale di Venezia / La Biennale di Venezia / Stockholm Design Lab
Guld i Design Lions
cannes_sthlmdesignlab_venedig

Elanders / Elanders on important matters / Happy Forsman & Bodenfors
Guld i Design Lions

cannes_happyfb_elanders

linje

FILM

Old Spice / The Man Your Man Could Smell Like / Wieden & Kennedy
Grand Prix i Film Lions

linje

TITANIUM & INTEGRATED

Nike / Livestrong / Wieden + Kennedy Portland
Grand Prix  i Titanium & Integrated

Lance-Armstrong-livestrong-chalkbot

Best buy / Twelpforce / Crispin Porter + Bogusky
Grans Prix  i Titanium & Integrated

svensk_43382057

IKEA / Facebook Showroom / Forsman & Bodenfors
Titanium Lion  i Titanium & Integrated (!)

linje

GRAND PRIX FOR GOOD

The Metropolitan Police / Choose a different ending / Abbott Mead Vickers BBDO London