Lotta Lundgren: “Jag var en bra copywriter för att jag ville vara det”
Lotta Lundgren pryder omslaget av årets första Shortcut. Lotta Lundgren, du vet – reklamskribenten som efter femton år i branschen valde att hoppa av och bli matskribent, kokboksförfattare och programledare istället. Det enda rätta är att läsa hela reportaget, men för dig som kommer att gå bet kommer här några lika lösryckta som lysande brottsstycken:
Om när Garbergs erbjöd henne jobb i Stockholm.
De hade hört att jag var väldigt duktig på att skriva, men ärligt talat tittade de knappt på det jag hade gjort. De tittade på mig. Jag matchade deras profil perfekt – jag var kvinna, duktig på reklam och kom från Göteborg, en stad som alltid har haft bra rykte i branschen. Hundratals år av ordvitsande har väl gett utdelning, antar jag.
Om att bli framgångsrik copywriter och vinna reklampriser.
Jag var en bra copywriter för att jag ville vara det. Och för att jag älskade det. Det är faktiskt så enkelt. Jag ville vara framgångsrik och jobbade jättemycket. Det funkade.
Om att säga upp sig.
Många andra kanske tycker att det verkar läskigt, men jag har alltid tyckt om att säga upp mig. Det är så härligt definitivt på något sätt. I så fall är det betydligt läskigare att gå omkring på samma arbetsplats och undra om det är där man ska vara. Man borde säga upp sig mycket oftare, och jag tycker faktiskt inte ens att man måste vara helt på det klara med vad man ska göra när man slutar.
***
Mer Lotta på Please copy me
Lotta Lundgren: ”Branschen skulle behöva lite självkänsla”
När jag äter Filterfrukost med Ipren-mannen och Lotta Lundgren
Här är det bästa som hände på The Next Event