Bogusky lämnar reklambranschen – för någonting betydligt större
I januari 2010 lämnade han Crispin Porter + Bogusky och började som chief creative insurgent på byråns ägarbolag MDC Partners. Nu väljer Alex Bogusky, 47, att ta avsked av reklambranschen. Nyheten kommer som en chock för många, medan några haft det på känn; Bogusky har de senaste åren alltmer engagerat sig i projekt som inte luktar särskilt mycket reklam. Som böckerna The 9-Inch “Diet” och Baked In till exempel. Eller cykelföretaget B-Cycle och den livestreamade talkshowen Fearless Q&A. Nu kommer han att fortsätta jobba med projekt som är “beyond advertising.”
I en intervju med The New York Times berättar Alex Bogusky om sina framtidsplaner:
I don’t think I’ll do much advertising. I’ve done plenty of it; I’m not able to find challenges in it. Mostly, what I want to do is participate in this cultural revolution that’s happening, mostly outside of advertising. The more interesting stuff is coming from the fringes, and that’s where I want to be.”
Jag älskar den här (självklara) insikten! Den väcker så många viktiga frågor. Som varför reklamen är en spegelbild av nutiden, och inte en förändrande kraft. Eller varför vi ens jobbar med reklam. Och hur vi inifrån vår bubbla ska kunna förstå allt det som händer utanför. Det Alex Bogusky har fattat och gör verklighet av känns i min värld mycket mer befriande än beklagligt. Han flyttar – det må låta klyschigt, men skit samma – gränserna för vad som är reklam. Plötsligt blev liksom reklambranschen mycket större. För var går egentligen gränser mellan det vi gör nu och det vi ännu inte kallar reklam?
Varför Bogusky – förutom bristen på utmaningar – väljer att lämna branschen kan vi förstås bara spekulera i. En kvalificerad gissning är att hans personliga ställningstaganden inte alltid fallit i god jord hos uppdragsgivarna. Att skriva en bok om övervikt och samtidigt göra reklam för Burger King och Domino’s är som upplagt för krock. Där har vi nästa stora fråga: vad gör vi när våra principer går på tvären med det vi gör? Viker ner oss? Står upp och tar konsekvenserna? Tänk om vi i reklambranschen genom detta fick lite mer ryggrad, lite mer pondus och äntligen vågade stå för någonting.
Nyheten om att Alex Bogusky lämnar branschen dominerar den amerikanska och engelska branschpressen. I Sverige blir det en notis i Resumé och en halvlång artikel i Dagens Media. Men jag är knappast förvånad. Vi är en – i mångt och mycket – hopplöst historielös bransch som saknar kunskap om de kreatörer som skapar reklam som inspirerar och utmanar. Konstnärer kan sin Rembrandt, designers sin Starck och rallyförare sin Carlos Sainz. Vi däremot… ah, du fattar min poäng.
Hursomhelst. Under de senaste decennierna har Alex Bogusky varit med och tagit fram rader av belönade kampanjer. Bland uppdragsgivarna finns Burger King, Volkswagen, Hulu, Ikea och Best Buy. Här är ett urval:
The Truth – Body bags
The Truth – Singing Cowboy
Volkswagen – Routan Boom
Hulu – Alec in Huluwood
Burger King – Whooper Freakout (kolla hela kampanjsajten!)
Burger King – Simpsonize yourself
Whooper Sacrifice
Whooper Virgins
Volkswagen – Safe happens
IKEA – The Lamp
Mini Cooper – Counterfeit
BONUS: Elias Betinakis tipsade om den här presentationen, där Bogusky avslöjar två (minst) smarta råd. Tack!
***
Läs också
Mine goes to eleven: Alex Bogusky lägger av med reklam
Dagens Media: “Inspirerande och jobbig att jobba med”
Resumé: “Han kommer fortsätta påverka branschen ändå”