Ica och King förnyar sig med enformiga maträtter
Min svåger Peter är som folk i mest. Han är med andra ord ganska ointresserade av reklam. Peter är nog till och med mer ointresserad av reklam än folk i mest. Därför höll jag på att trilla av trottoaren häromdagen när han plötsligt sa: »Har du hört den där Ica-reklamen? Den på radio, med kyckling på fredag fast om falukorv istället. Det är faktiskt riktigt rolig.« Jag har sagt det förut, och nu säger jag det igen: när folk som befinner sig låångt utanför reklambranschen frivilligt pratar om reklam, då är det läge att blåsa upp öronen till elefantstorlek.
Såpan om Stig och Ulf och de andra är Sveriges genom tiderna mest sönderkramade reklamsåpa. Den är omtyckt både av folk på gatan och folk i branschen. Och tillsammans med reklambyrån King har Ica gång efter annan lyckats att förnya sig. Det kommer kanske inte att funka till jordens undergång, men det funkar fortfarande. Vi andra i branschen borde vara stolta över Ica-såpan – den är ett folkligt föredöme för reklam som går hem. Förhoppningsvis inspirerar den oss dessutom att skapa koncept med samma styrka och uthållighet.
Nu till saken. Just nu lanserar Ica tjänsten Billiga veckan. Den gör att du enkelt kan sätta ihop goda vardagsrecept utan att det behöver kosta skjortan. Du får nya förslag, och slipper laga paradrätten vareviga dag. Det väljer Ica och King att berätta i tv, radio och i butik.
Reklamfilm
På måndag ere fläskkotlett den bästa man kan få.
På tisdag ere fläskkotlett jag tror att jag tar två.
Onsdag å torsdag vår favoriträtt, då vill jag ha fläskotlett.
På fredag ere fläskkotlett, på lördag ere fläskkotlett
på söndag ere fläskkotlett, på måndag ere fläskkotlett
på tisdag ere fläskkotlett, då vill jag ha fläskkotlett.
På onsdag ere fläskkotlett.
Radio
Korta reflektioner
Kalla mig gärna lättflörtad, men jag tycker det här är rasande bra reklam. Dessutom har den där låten satt sig på min hjärna som en armé blodiglar. “Tack”.