Lidl snålar på nästan allt – vinner Reklamcupen utan färg
Här är vinnarannonsen i DN Reklamcupen 2010.
För dig med sviktande syn: här är texten aningen förstorad.
Reklamcupen har blivit en sommartradition i reklamsverige. Medan de flesta av oss gör mest ingenting möts nyfödda printannonser i dagliga dueller i Dagens Nyheter. Den som inte vinner åker ut. Den färglösa Lidl-annonsen signerad Grey Stockholm slog ut allt motstånd och plockade hem två tredjedelar av folkets röster i finalen. Förstapriset: en studieresa till New York för både arbetsgruppen och uppdragsgivaren. Grattis till Grey och Lidl!
Juryns motivering
Att låta läsaren färglägga en annons i huvudet är interaktivitet när den är som snålast. Lidl vill inte vara fina. Man siktar bara på att uppfattas som billigast, och den vinnande annonsen utstrålar billighet så effektivt att ingen ens tittar på priset.
Arbetsgruppen
Reklambyrå: Grey
Copywriter: Josefine Adner
Art director: Rikard Holst
Projektledare: Douglas Sandor
Strateg/planner: Sten Andersen
Grafisk formgivare: Richard Landerus
Produktionsledare: Karin Wendt
Originalare: Helena Nilsson
Uppdragsgivare: Lidl – Caroline Forsshell, reklamchef; och Sofia Stampe, marknadskoordinator
Korta reflektioner
Det här är en annons man blir lite avundsjuk; man önskar ju att man själv hade gjort den. Det är ofta måttet på en riktigt bra annons. Och det är den här. Den är smart och hänger samman med det övergripande Lidl-konceptet om att spara in på alla onödiga kostnader, men ändå lyxa till det lite. Därför blir det bra, och inte VM i efterkonstruktion. Dessutom visar annonsen igen att bra reklam påfallande ofta är barnsligt enkel.
Vad tycker du?