Mataffären.se lockar språkpoliser med tusenlappar
Hur får man folk att inse ens förträfflighet utan att skryta med den? Kanske genom att göra fel, och på så sätt locka målgruppen att uppleva produkten på plats – och bilda sig sin egen uppfattning. Det gör Mataffären.se i sin senaste kampanj, som använder sig av tv, radio, banners, sociala medier och lokala annonser i Aftonbladet. Idag hittar du den andra av tre annonser i kvällstidningen. Bakom kampanjen står Henrik Bergqvist på Department of Doing och Per Robert Öhlin.
Innan vi snackar om annonserna, kommer här en kort bakgrund: Mataffären.se är Sveriges största färskvarubutik på nätet. Det är Coop som driver den med målet är att ändra folks beteende och skaffa sig nya matvanor. Med andra ord: övertyga dem att handla sina dagligvaror på nätet och få dem levererade hem på ett miljövänligt sätt redan dagen efter. Målgruppen är unga vuxna, moderna människor som lätt tar till sig nya vanor och delar Coops traditionella syn på mat och miljö.
Kampanjen då? Den ska förmedla fördelarna med Mataffären.se: färskheten, den ekologiska profilen och det miljövänliga alternativet (maten levereras med biogasbilar). Per Robert Öhlin, copywriter, förklarar:
– Först pratade vi i vanlig ordning om hur fördelarna bäst skulle förmedlas, men snart insåg vi att det bästa sättet var att låta målgruppen uppleva produkten på plats. Så istället för att skryta om vår förträfflighet frågade vi oss om det inte vore bättre att försöka locka in folk i butiken på nätet och där få skapa sig en egen uppfattning. Utmaningen blev alltså: hur får vi så många som möjligt att gå in på mataffären.se?
– Det självklara svaret blev att locka med pengar. För att stå ut i bruset insåg vi att det måste röra sig en stor summa pengar, så vi bestämde att vi skulle skänka bort 5000 kronor mot en fullkomligt bagatellartad motprestation. För att skapa sympati och ytterligare skilja oss från mängden bestämde vi oss för att låta konsumenten få möjlighet att känna sig överlägsen oss på något sätt. Kanske få rätta till fel som vi begått? Där föddes tanken att parafrasera en gammal annonsidé av Neil French: att leta efter ett stavfel. Det passar oss som handen i handsken för att läsaren då måste ta sig igenom en större mängd text, som i vårt fall självfallet handlar om Mataffären.se och vad den är bra på.
Copyn
Rubrik: Oops! Vi råkade stava fel i vårt materbjudande. Den som först hittar felet vinner mat för 5.000:-
Vi är inte bara Sveriges största färskvarubutik på nätet, vi är kanske också Sveriges mest generösa.
Under den närmaste veckan får du 50% rabatt på flera varor från vår delikatessdisk. Är du ny hos oss bjuder vi dessutom på hemkörningen.
Tyvärr råkade ett stavfel smyga sig in i texten.
Den förste som hittar det och mejlar det till oss på stavfel@mataffaren.se vinner matvaror till ett värde av 5.000 kronor. Kila in på www.mataffären.se, leta reda på erbjudandet och studera texten noggrant. Vill du ha ett tips? Gör det nu.
DE ANDRA ANNONSERNA
Korta reflektioner
Det här en smart liten idé. Det enda som förvånar mig är att den inte är mer “gjord”. För lite gjord är den allt (men det är mest vi reklamarbetare som känner till och bryr oss om sådant). Den som kan läsa, stava och vill vinna fem tuss läser förmodligen texten. Hela texten. En gång. Och en gång till. Först lite svepande, sedan mer i detalj. Förhoppningsvis och förmodligen går budskapet in också. Själv går jag först bet på att hitta stavfelet, hittar ett annat (tror jag!), men hittar snart rätt fel. Utan att använda stavningsprogrammet såklart.
Men! Kanske är det ett aningen för stort steg från tidningsannonsen till hemsidan bara för att hitta ett stavfel. Och kanske är det i annonserna lite förvirrande i vilken text det där misstaget gömmer sig. Men den som hittar dit lär garanterat ta sig tid att läsa hela texten. Och hur ofta händer det egentligen?
Hittar du stavfelet? Och vad tycker du om kampanjen?