Magnus, Petrus och Martin klara för Copywriterbibeln

petrus_martin_magnus
Med ett öga: Petrus Kukulski. Med två: Martin Marklund. Infälld: Magnus Jakobsson.

Jodå, arbetet med Copywriterbibeln går framåt. Under sommaren fick vi klart med ett förlag – Roos & Tegnér – och vet att boken kommer ut i september 2010. Men väldigt mycket jobb återstår. Det tar tid att skriva en bok med allt vad det innebär. Betydligt mer tid än vad många verkar tro.

För boken kommer vi att intervjua Sveriges bästa reklamskribenter, och just nu pågår arbetet med att hitta dem. Vi letar människor som kan ge olika perspektiv på den svåra konsten att tänka, skapa och skriva reklam. De ska företräda en modern och framåtblickande reklambransch, vara relativt unga och aktiva i branschen. Leon Nordin – som vi hoppas kommer tacka ja till en intervju – utgör ett lysande undantag från de uppsatta kriterierna.

Vi har en växande lista på reklamskribenter som vi skulle vilja intervjua för boken. Men utrymmet är begränsat, och tyvärr kommer vi omöjligen kunna intervjua dem alla. Redan nu är vi lyckliga att kunna berätta att Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm; Petrus Kukulski och Martin Marklund, båda creative director och copywriter på Honesty, har tackat ja till att medverka. Och nej, vi har inte glömt bort kvinnorna; de kommer att presenteras framöver.

Magnus Jakobsson är ett välkänt namn för dig som ofta läser Please copy me. Han arbetar med Försvarsmakten, Volkswagen och McDonald’s. Resumé har två år på raken utsett honom till Sveriges bästa copywriter, och han prenumererar på både svenska och internationella reklampriser. Men framför allt: Magnus älskar reklam “mer än livet självt”. Här är bara en av många filmer han gjort tillsammans med arbetsgruppen på DDB Stockholm.


Petrus Kukulski och Martin Marklund jobbar som kreativa siamesiska tvillingar. Under sina år på Storåkers McCann och Very Much Logo har de skapat karaktärer som Teliafamiljen, Djuice-tanten, Spraykillarna, Riksgäldens dåliga förlorare och Alejandro Fuentes Bergström. År 2009 vann de Guldskrift för sina insatser för Intrum Justitia. Kolla:

Vilka svenska reklamskribenter vill du se i Copywriterbibeln?
Kommentera eller mejla mattias@akerberg.com. Tack.