Annonsen som vill skapa ett mänskligare Stockholm

Stadsmissionen_Vindsvaning

Klicka lite på annonsen för att kunna läsa texten.

Den gångna veckans mest omsnackade tidningshändelse är förmodligen Dagens Nyheter-reportaget om stockholmsparet Erik och Nina, som på ett närmast skrattretande sätt beskriver den övre medelklassens vurm för mat, resor och inredning.

Och medan folk antingen förfasade sig eller förlöjligade sig över pekoralet funderade tre studenter på Berghs School of Communication på hur de skulle kunna “använda kraften hos något aktuellt som engagerar människor” och visa och förändra “de skillnader och orättvisor som finns i samhället”. Resultatet: en annons för Stockholms Stadsmission med samma rubrik som artikeln i Dagens Nyheter.
Det gick väldigt snabbt att komma på och göra den här annonsen, säger Daniel Åhlman, copywriter. Ungefär lika snabbt som man äter en lunchlåda från Ica. Förhoppningsvis lyckas den med konststycket att göra något åt de orättvisor som finns. Och vi hoppas självklart att Stockholms Stadsmission väljer att publicera annonsen.

Arbetsgruppen
Marcus Sjögren, copywriter; Daniel Åhlman, copywriter; och Johan Täppmark, art director.

[poll id=”11″]