Fredagsläsning: Så lurar reklamen dina öron. Eller?

oronmaskar

La la la – lalala – la la la! Kan du inte få den där låten ut skallen? Då har du drabbats av öronmask. Många av världens listettor framkallar den irriterande åkomman. Men också inom reklamens värld hittar du de där slingorna som går på repeat.

Öronmasken tar sig in genom örat och kryper upp i hjärnan. Där stannar den kvar, oavsett vad du tar dig till. Forskare har försökt att förstå varför vi har öronmaskar, vad som kännetecknar dem – och hur vi ska lyckas bli av med dem. De har kommit fram till att åkomman är mycket vanlig: mellan 97 och 99 procent av oss är drabbade. Musikaliska, kvinnor och oroliga är dessutom mer mottagliga än andra.

Bästa boten: distrahera hjärnan!
Varför vi drabbas av öronmaskar är fortfarande oklart. Man tror att låtarna väcker frågor hos hjärnan, som upprepar låten i jakten på svaret. Men det finns bot. Forskarna rekommenderar att du snabbt sätter på musik som du faktiskt gillar eller distraherar hjärnan genom att göra något annat. Funkar inte det kan du prova att lyssna på den där låten intensivt från början till slut; då kan hjärnan att frigöra sig från den.

Världens vanligaste maskar
Inom musikvärlden vimlar det av öronmaskar. Vi är säkert många som de senaste somrarna har kommit på oss själva med att nynna på Boten Anna eller Can’t get you out of my head (passande titel!). Och när vi slutar nynna är det som om hjärnan fortsätter. Forskaren James Kellaris har listat de öronmaskar som drabbar flest människor:

1. YMCA – Village People
2. We will rock you – Queen
3. Who let the dogs out – Baha Men
4. The lion sleeps tonight – The Tokens
5. Mission Impossible theme – Lalo Schifrin

Slogans i sömnen
Men öronmaskar handlar inte bara om musik. Också inom reklam används repetitiva ljud för a! få dig att minnas, gilla och köpa en viss produkt. Vem kan förneka att budskap som ”118 800 – Superbillig nummerupplysning” , ”Sms:a LÅNA” och klassiska ”Ta det rätta – ta Cloetta” verkligen sätter sig på hjärnan?

Musik hjärta marknadsföring
Jakob Lusensky lever på att få varumärken att låta. Han har skrivit boken Sounds like branding, där han förklarar att musik aktiverar högra hjärnhalva, den som styr våra känslor. Han menar att alltfler företag använder musik på ett smart sätt i sin marknadsföring. Ofta blir reklamfilmen som en musikvideo för låten eller artisten. Oh Laura fick till exempel en jättehit med Release me när den användes i reklamen för SAAB. Och Sony Bravia-reklamen där 400 000 bollar studsar utför San Franciscos gator till tonerna av José Gonzales version av Heartbeats innebar hans stora genombrott.

Sjunger din hjärna om fredag?
Många av oss minns hur Ipren-mannen sjöng om ”den intelligenta värktabletten”, hur Dogge Doggelito krängde ”cykel på köpet” eller Kronfågeln lärde oss att äta ”kyckling på fredag”. Och reklamen ger oss ständigt nya låtar att älska och att hata. Nu samlas fotbollsfantasterna i Stryktipset-reklamen till tonerna av Vi ses på lördag, medan Bredbandet uppmanar oss att ”uppleva mer med Bredbandsbolaget”. Och OLW får helgdyrkarna a! med en mun skråla ”nu är det Fredagsmys, om det så är det sista jag gör”. Sjunger du med – eller är det bara din hjärna som retsamt nynnar på öronmasken?

oronmaskar_ruta

Artikeln är tidigare publicerad i destinationsmagasinet West Magazine, som är producerat av Glory Days Media.

***

Vilka är dina värsta öronmaskar?